Årskurs 1-3
Svenska/Svenska som andraspråk
Inleda meningar – konsten att variera
Syfte
Att lära eleverna hur de kan inleda sina meningar med variation av småord.
Läraren reflekterar
Uppgifterna nedan visar eleverna hur enformigt det kan låta om man börjar meningar på samma sätt. Det brukar bli en aha-upplevelse. De första trevande historierna består ofta av en uppradning av händelser. Meningarna inleds ofta på samma sätt, med sen och då. Efter genomförda övningar passar det utmärkt att bearbeta egna texterna. Att inleda meningar kan också vara en stående punkt i en lista eleverna ska gå igenom innan texter lämnas in.
Arbetsuppgift 1 – SEN
Läs texten. Byt ut alla sen mot orden under texten eller hitta på egna inledningar.
En dag vaknade bonden Åke och gick upp. Sen gick han ut till sin traktor och startade. Sen körde Åke ut på åkern. Sen började traktorn slira i leran. Sen körde han traktorn i diket. Bonden Mats kom med sin traktor. Sen drog han upp Åkes traktor. Åke blev glad och kramade Mats. Sen bjöd Åke på kaffe och bullar.
Andra ord: plötsligt, därefter, snart, då, senare, just då, naturligtvis, efteråt
Arbetsuppgift 2 – DÅ
Läs texten. Byt ut alla då mot orden under texten eller hitta på egna inledningar.
Jag gick ute på stan. Då såg jag en man. Då gick jag fram till mannen. Då frågade jag honom vem han var. Då sa han att jag skulle vara tyst. Då blev jag rädd. Då sprang jag hemåt. Då ropade mannen efter mig. Han vrålade att han var snäll. Då log jag och skrek hej då.
Andra ord: plötsligt, på en gång, efter en stund, i samma ögonblick, senare, med detsamma, rätt som det var, naturligtvis, avslutningsvis
Lgr 11 Förmåga
Formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
Centralt innehåll
Enkla former för textbearbetning, till exempel att i efterhand gå igenom sin text och göra förtydliganden.
Kunskapskrav
Dessutom kan eleven utifrån givna frågor ge enkla omdömen om sina egna och andras texter samt utifrån respons bearbeta och förtydliga sina texter på ett enkelt sätt.
Kommentarer