Årskurs 1-3

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

Illustrera bildspråket

Syfte

Uppmärksamma eleverna på bildspråkets funktion och betydelse i skönlitterära texter.

Läraren reflekterar

Välj en text som har rikt bildspråk, till exempel liknelser och metaforer. Nedan exempel nedan ur Alex Dogboy av Monica Zak.

Metod

Jag berättade vad liknelser och metaforer är och förklarade att författare använder dessa för att till exempel gestalta känslor och beskriva stämningar. Jag valde ut några exempel i kapitlet vi hade läst och lät eleverna fundera på vilka känslolägen som förmedlades. Vi samtalade om dem och jag förtydligade uttryck som eleverna inte riktigt hade förstått. Därefter valde eleverna ett exempel ur texten och ritade den känsla som texten förmedlade.

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.

Centralt innehåll*

Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå och tolka ord, begrepp och texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, både det direkt uttalade och sådant som är indirekt uttryckt.
Skönlitteratur för barn och unga från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Lyrik, dramatik, sagor och myter. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.

Betygskriterier*

Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med god säkerhet. Eleven för också välutvecklade resonemang om tydligt framträdande budskap i olika texter.

* årskurs 4-6

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy