Årskurs 7-9
Svenska/Svenska som andraspråk
Idiom om blod
Syfte
Lära sig ett antal bildliga uttryck och idiom förknippade med blod, samt när och hur det är läge att använda dem. Lära sig mer om blod.
Läraren reflekterar
Det går enkelt att anpassa antalet idiom till den grupp som ska lära sig uttrycken. En duktig och äldre grupp kan lära sig alla idiom på en gång och med ett läxförhör. För en yngre grupp elever är det kanske lämpligt att dela upp dem på 2-3 omgångar. Då kan medföljande läxförhör användas som ett sluttest när alla omgångar är genomförda.
Metod
Börja med att presentera idiomen och låt eleverna, enskilt och i par, försöka lista ut vad de betyder. Berätta därefter vad idiomen betyder och presentera exempel på hur och när de kan användas (medföljer i PDF nedan). Eleverna skriver upp uttrycken tillsammans med betydelsen i en liten ordlista. Eleverna förhör sig själva under några minuter och därefter varandra.
Uppmana eleverna att använda något/några idiom under veckan eller spana efter någon som använder dem. Uttrycken ges i läxa och förhörs några dagar senare (enkelt förhör medföljer i PDF nedan). Följ även upp om någon har använt uttrycken.
Idiom om blod
- blodbad = (förlorade) liv el. kroppslig skada
- tillföra nytt blod = förnyelse
- (vill) se blod = någon kommer till skada
- blod är tjockare än vatten = släktingar står en närmare än andra
- blått blod = adlig härstamning
- få någons blod att koka = göra någon mycket arg
- gråta blod = bli förtvivlad
- ha blod på händerna = ha gjort sig skyldig till våldsbrott; ofta mord
- ha något i blodet = ha naturlig fallenhet för något
- väcka ont blod = orsaka missnöje eller förbittring
Förklaringarna är hämtade från svenska.se (SO, 2021), där ännu fler exempel finns.
Kreativt skrivande
Skriv en dialog där två personer samtalar om något (eller någon) där de använder idiomen.
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Centralt innehåll*
Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Betygskriterier*
Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med mycket god säkerhet. Eleven för välutvecklade resonemang om innehållet i olika texter.
* årskurs 7-9
Kommentarer