Årskurs 4-6

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

Idiom om armar och armbågar

Syfte

Lära sig ett antal idiom förknippade med armar och armbågar.

Läraren reflekterar

Det går enkelt att anpassa antalet idiom till den grupp som ska lära sig uttrycken. En duktig och äldre grupp kan lära sig alla idiom på en gång och med ett läxförhör. För en yngre grupp elever är det kanske lämpligt att dela upp dem på 2-3 omgångar. Då kan medföljande läxförhör användas som ett sluttest när alla omgångar är genomförda.

Metod

Berätta vad idiomen betyder och presentera exempel på hur och när de kan användas (medföljer i PDF nedan). Eleverna skriver upp uttrycken tillsammans med betydelsen i en liten ordlista. Eleverna förhör sig själva under några minuter och därefter varandra.

Uppmana eleverna att använda något/några idiom under veckan eller spana efter någon som använder dem. Uttrycken ges i läxa och förhörs några dagar senare (enkelt förhör medföljer i PDF nedan). Följ även upp om någon har använt uttrycken.

Idiom om armar och armbågar

  • armbåga sig fram = tränga sig fram utan hänsyn tagen till andra
  • falla i någons armar = överlämna sig själv i någon annans omsorg; att få/söka stöd och trygghet
  • ha vassa armbågar = se till att man får det man vill ha
  • hålla någon under armarna = stödja och hjälpa någon
  • lagens långa arm = polisen; rättvisan
  • med öppna armar = ta emot någon hjärtligt
  • nypa sig i armen = känna efter om man är vaken; det man ser verkar overkligt
  • på rak arm = veta utan att behöva kontrollera
  • sitta med armarna i kors = inte göra något
  • sluta någon i sina armar = krama om någon

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.

Centralt innehåll*

Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.

Betygskriterier*

Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med mycket god säkerhet. Eleven för välutvecklade resonemang om innehållet i olika texter.

* årskurs 7-9

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy