Årskurs 7-9
Svenska/Svenska som andraspråk
Hiphop: Mitt bröst bär en blommande öken
Syfte
Att arbeta med hiphop och lyrik i grundskolan innebär flera möjligheter att utveckla elevernas kunskaper på olika sätt, till exempel:
- Ordförråd: Elever möter ett brett spektrum av ord och uttryck, vilket berikar deras språkliga repertoar.
- Grammatik: Genom att analysera texter får eleverna en djupare förståelse för grammatikens regler och hur de används kreativt.
- Rytm: Arbetet med hiphop och lyrik utvecklar elevers känsla för språkets rytm, vilket kan underlätta både läsning och skrivande.
- Eget skapande: Elever får möjlighet att uttrycka sina tankar och känslor på ett personligt och kreativt sätt genom att skriva egna låttexter eller dikter.
- Identitetsutveckling: Genom att utforska olika teman och stilar kan eleverna utveckla sin egen identitet och röst.
- Samhällsfrågor: Hiphop och lyrik kan användas som ett verktyg för att diskutera aktuella samhällsfrågor och olika perspektiv.
- Kulturellt arv: Genom att studera olika lyriska traditioner får eleverna en ökad förståelse för olika kulturer och deras historia.
- Grupparbete: Att arbeta med hiphop och lyrik i grupp främjar samarbete, kommunikation och förmågan att lyssna på varandra.
- Relevant innehåll: Hiphop och lyrik är ofta relevant för eleverna, vilket kan öka motivationen och engagemanget i skolarbetet.
Lärarens reflekterar
Arbetet med hiphop och lyrik i grundskolan är ett mångsidigt och effektivt sätt att främja elevers språkliga, kreativa och sociala utveckling. Det ger eleverna möjlighet att utveckla sina egna röster och att engagera sig i viktiga samhällsfrågor.
Metod
STEG 1: Vi läser delar av texten Mitt bröst bär en blommande öken, Juvel Christensen (2024). Hela texten finns här.
Mitt bröst bär en blommande öken
Nyårsdagen nya tag för dig men jag släpper taget nu
känner mig mest nerjobbad och avundsjuk
när hålet i magen har växt sig avgrundsdjupt
är enda tanken som tröstar mig att det snart är slut
hon bröt ihop medan jag stod med ett pokerface
hoppas att hon nån gång tittar tillbaks och förlåter mig
inte melankolisk mer Henric de la Cour-isk
en kall värld utan jacka ständigt snorig sällan soligt
tröjan var dubbel-XL jag torka näsan med den långa ärmen
vi brände broar för å hålla värmen
när vi drömde var det bara palmer långa stränder
kommer kometen kan vi bara blunda å hålla händer
STEG 2: Vi lyssnar på låten:
STEG 3: Eleverna funderar enskilt på några frågor och skriver sina tankar om:
- Förlust och sorg: Vad betyder ”hålet i magen”? Hur djupt och omfattande är detta hål?
- Självbild och identitet: Hur beskriver ”jaget” sig själv? Vilka ord och bilder använder hen för att skildra sitt inre tillstånd?
- Relationer: Hur har relationen med ”hon” påverkat jaget?
- Framtid och hopp: Vad symboliserar kometen? Är det en önskan om en ny början eller en rädsla för det okända?
Eleverna resonerar med varandra i par eller mindre grupper. Läraren kan lyfta gruppernas reflektioner i helklass.
STEG 4: Eleverna skriver enskilt, resonerar i mindre grupper och redogör i helklass om följande frågor:
- Psykologiska aspekter: Vilka försvarsmekanismer använder jaget för att hantera smärtan?
- Sociala och kulturella aspekter: Finns det några kulturella referenser i dikten som kan ge ytterligare ledtrådar till jagets känslor och erfarenheter?
- Litterära och språkliga aspekter: Hur bidrar diktets rytm och språkliga val till att förmedla känslor och stämningar?
- Vilken roll spelar hopp i processen att bearbeta förlust?
- Hur kan vi skapa ett samhälle där det är mer accepterat att uttrycka känslor av sorg och sårbarhet?
Möjlig fortsättning – Skriva en egen text
Använd Juvel Christensens stil och språk som inspiration för att skriva en egen hiphop-vers om samma ämnen och teman som diskuterats.

Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Centralt innehåll
Texter i digitala miljöer samt andra texter som kombinerar ord, bild och ljud. Språkliga och dramaturgiska komponenter samt hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i filmiskt berättande, teaterföreställningar och webbtexter.
Analys av texter med koppling till upphovsperson, tid och andra texter samt utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor.
Betygskriterier
Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med mycket god säkerhet. Eleven för välutvecklade resonemang om innehållet i olika texter. Eleven visar också mycket goda kunskaper om skönlitteratur och de sammanhang som olika verk har tillkommit i.
Kommentarer