Årskurs 7-9
Svenska/Svenska som andraspråk
Föregående tips Nästa tipsHiphop: Det vackra fula, Simon Emanuel
Syfte
Att arbeta med hiphop och lyrik i grundskolan innebär flera möjligheter att utveckla elevernas kunskaper på olika sätt, till exempel:
- Ordförråd: Elever möter ett brett spektrum av ord och uttryck, vilket berikar deras språkliga repertoar.
- Grammatik: Genom att analysera texter får eleverna en djupare förståelse för grammatikens regler och hur de används kreativt.
- Rytm: Arbetet med hiphop och lyrik utvecklar elevers känsla för språkets rytm, vilket kan underlätta både läsning och skrivande.
- Eget skapande: Elever får möjlighet att uttrycka sina tankar och känslor på ett personligt och kreativt sätt genom att skriva egna låttexter eller dikter.
- Identitetsutveckling: Genom att utforska olika teman och stilar kan eleverna utveckla sin egen identitet och röst.
- Samhällsfrågor: Hiphop och lyrik kan användas som ett verktyg för att diskutera aktuella samhällsfrågor och olika perspektiv.
- Kulturellt arv: Genom att studera olika lyriska traditioner får eleverna en ökad förståelse för olika kulturer och deras historia.
- Grupparbete: Att arbeta med hiphop och lyrik i grupp främjar samarbete, kommunikation och förmågan att lyssna på varandra.
- Relevant innehåll: Hiphop och lyrik är ofta relevant för eleverna, vilket kan öka motivationen och engagemanget i skolarbetet.
Lärarens reflekterar
Arbetet med hiphop och lyrik i grundskolan är ett mångsidigt och effektivt sätt att främja elevers språkliga, kreativa och sociala utveckling. Det ger eleverna möjlighet att utveckla sina egna röster och att engagera sig i viktiga samhällsfrågor.
Metod
STEG 1: Vi läser delar av texten Det vackra fula, Simon Emanuel (2014). Hela texten finns här.
Det vackra fula
Det e så vackert så fult, det e så jag det e så du
det som gör oss så hela, det som tar oss itu
vi kom för att segra glömde bort det på vägen
säger vi dör för detta, drömmer oss bort i världen
skriker starkast ihop, låter broarna brinna
säger allt för min bror, låter modet försvinna
målar dåtid i guld, för att klara av nuet
tynger ner dem med skuld, den vi har i vårt huve
vi svär på vårt allt, tappar sedan vårt minne
säger världen är kall, men vi lånar dem inget
det är samma som alltid, våra sår dem har salt i
vi bråkar om spaden, innan vi sår för vår framtid
STEG 2: Vi lyssnar på låten:
STEG 3: Eleverna funderar enskilt på några frågor och skriver sina tankar om:
- ”Det e så vackert, så fult”: Vad fångar den här kontrasten? Är det livets dualitet, där både det vackra och fula samexisterar? Eller handlar det om hur något kan vara vackert i sig, men samtidigt fult i sina konsekvenser?
- ”Det som gör oss så hela / Det som tar oss itu”: Vad är det som både helar och splittrar oss? Är det kärlek, relationer, eller kanske samhällets förväntningar?
- ”Vi kom för att segra / Glömde bort det på vägen”: Vad innebär det att ”segra”? Är det att uppnå sina mål, eller att leva ett meningsfullt liv? Och varför glömmer vi bort det på vägen?
- ”Säger allt för min bror, låter modet försvinna”: Vad innebär det att säga ”allt” för sin bror? Är det lojalitet, eller något annat? Och varför försvinner modet?
- ”Målar dåtid i guld, för att klara av nuet”: Varför idealiserar vi det förflutna? Är det ett sätt att hantera nuet, eller en form av eskapism?
- ”Säger världen är kall, men vi lånar dem inget”: Är världen verkligen kall? Och varför lånar vi den inget?
- ”Vi bråkar om spaden, innan vi sår för vår framtid”: Varför bråkar vi om spaden? Och vad innebär det att så för vår framtid?
Eleverna resonerar med varandra i par eller mindre grupper. Läraren kan lyfta gruppernas reflektioner i helklass.
STEG 4: Eleverna skriver enskilt, resonerar i mindre grupper och redogör i helklass om följande frågor:
- Vilket är det underliggande temat i texten? Är det identitet, samhälle, relationer, eller något annat?
- Vilken är den känslomässiga tonen i texten? Är den hoppfull, desperat, eller något annat?
Möjlig fortsättning – Skriva en egen text
Använd Simon Emanuels stil och språk som inspiration för att skriva en egen hiphop-vers om samma ämnen och teman som diskuterats.

Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Centralt innehåll
Texter i digitala miljöer samt andra texter som kombinerar ord, bild och ljud. Språkliga och dramaturgiska komponenter samt hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i filmiskt berättande, teaterföreställningar och webbtexter.
Analys av texter med koppling till upphovsperson, tid och andra texter samt utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor.
Betygskriterier
Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med mycket god säkerhet. Eleven för välutvecklade resonemang om innehållet i olika texter. Eleven visar också mycket goda kunskaper om skönlitteratur och de sammanhang som olika verk har tillkommit i.
Kommentarer