Årskurs 7-9
Svenska/Svenska som andraspråk
Föregående tips Nästa tipsHiphop: Brev från kolonien, Erk & Academics
Syfte
Att arbeta med hiphop och lyrik i grundskolan innebär flera möjligheter att utveckla elevernas kunskaper på olika sätt, till exempel:
- Ordförråd: Elever möter ett brett spektrum av ord och uttryck, vilket berikar deras språkliga repertoar.
- Grammatik: Genom att analysera texter får eleverna en djupare förståelse för grammatikens regler och hur de används kreativt.
- Rytm: Arbetet med hiphop och lyrik utvecklar elevers känsla för språkets rytm, vilket kan underlätta både läsning och skrivande.
- Eget skapande: Elever får möjlighet att uttrycka sina tankar och känslor på ett personligt och kreativt sätt genom att skriva egna låttexter eller dikter.
- Identitetsutveckling: Genom att utforska olika teman och stilar kan eleverna utveckla sin egen identitet och röst.
- Samhällsfrågor: Hiphop och lyrik kan användas som ett verktyg för att diskutera aktuella samhällsfrågor och olika perspektiv.
- Kulturellt arv: Genom att studera olika lyriska traditioner får eleverna en ökad förståelse för olika kulturer och deras historia.
- Grupparbete: Att arbeta med hiphop och lyrik i grupp främjar samarbete, kommunikation och förmågan att lyssna på varandra.
- Relevant innehåll: Hiphop och lyrik är ofta relevant för eleverna, vilket kan öka motivationen och engagemanget i skolarbetet.
Lärarens reflekterar
Arbetet med hiphop och lyrik i grundskolan är ett mångsidigt och effektivt sätt att främja elevers språkliga, kreativa och sociala utveckling. Det ger eleverna möjlighet att utveckla sina egna röster och att engagera sig i viktiga samhällsfrågor.
Metod
STEG 1: Vi läser delar av texten Brev från kolonien, Erk & Academics (2018). Hela texten finns här.
Brev från kolonien
Aldrig vart någon snackis
har själv knappt koll faktiskt
stället jag ifrån kallas alltifrån fantastiskt
obebott eller Nordkalott Arktis
typ sånt urbefolkningen kallar Sápmi
redan här har vi en diskrepans
en ren konflikt om ren vilt och malm
äre inte vindkraft äre tvist om fiskevatten
och kraftverkens vinst på dammen
STEG 2: Vi lyssnar på låten:
STEG 3: Eleverna funderar enskilt på några frågor och skriver sina tankar om:
- Vad syftar poeten på med ”snackis”? Är det en specifik händelse, ett ämne eller en plats som aldrig tycks få den uppmärksamhet den förtjänar?
- Vilken känsla förmedlar raden ”Har själv knappt koll faktiskt”? Är det en känsla av otillräcklighet, avstånd eller kanske ironi?
- Hur tolkar du kontrasten mellan ”fantastiskt” och ”obebott”? Vilken bild skapas av platsen?
Eleverna resonerar med varandra i par eller mindre grupper. Läraren kan lyfta gruppernas reflektioner i helklass.
STEG 4: Eleverna skriver enskilt, resonerar i mindre grupper och redogör i helklass om följande frågor:
- Vilken roll spelar naturen i dikten? Är den en passiv kuliss eller en aktiv medspelare i konflikterna?
- Hur gestaltas samernas perspektiv? Är det tydligt, eller är det snarare en underton i dikten?
- Vilka maktrelationer skildras? Vem har inflytande över platsen och dess resurser?
- Vilken kritik riktas mot samhället i stort? Är det en kritik mot konsumtion, exploatering eller något annat?
- Hur förhåller sig dikten till begreppet ”hem”? Vad betyder det att vara från en plats som är så omtvistad?
- Vilken är den övergripande tonen i dikten? Är den melankolisk, ironisk, arg eller något annat?
- Vilka litterära verktyg använder poeten? Finns det exempel på metaforer, liknelser, symboler eller andra stilistiska medel?
Möjlig fortsättning – Skriva en egen text
Använd Erk & Academics stil och språk som inspiration för att skriva en egen hiphop-vers om samma ämnen och teman som diskuterats.

Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Centralt innehåll
Texter i digitala miljöer samt andra texter som kombinerar ord, bild och ljud. Språkliga och dramaturgiska komponenter samt hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i filmiskt berättande, teaterföreställningar och webbtexter.
Analys av texter med koppling till upphovsperson, tid och andra texter samt utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor.
Betygskriterier
Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med mycket god säkerhet. Eleven för välutvecklade resonemang om innehållet i olika texter. Eleven visar också mycket goda kunskaper om skönlitteratur och de sammanhang som olika verk har tillkommit i.
Kommentarer