Årskurs 7-9
Svenska/Svenska som andraspråk
Hiphop: Allt vi inte pratar om, Broder John
Syfte
Att arbeta med hiphop och lyrik i grundskolan innebär flera möjligheter att utveckla elevernas kunskaper på olika sätt, till exempel:
- Ordförråd: Elever möter ett brett spektrum av ord och uttryck, vilket berikar deras språkliga repertoar.
- Grammatik: Genom att analysera texter får eleverna en djupare förståelse för grammatikens regler och hur de används kreativt.
- Rytm: Arbetet med hiphop och lyrik utvecklar elevers känsla för språkets rytm, vilket kan underlätta både läsning och skrivande.
- Eget skapande: Elever får möjlighet att uttrycka sina tankar och känslor på ett personligt och kreativt sätt genom att skriva egna låttexter eller dikter.
- Identitetsutveckling: Genom att utforska olika teman och stilar kan eleverna utveckla sin egen identitet och röst.
- Samhällsfrågor: Hiphop och lyrik kan användas som ett verktyg för att diskutera aktuella samhällsfrågor och olika perspektiv.
- Kulturellt arv: Genom att studera olika lyriska traditioner får eleverna en ökad förståelse för olika kulturer och deras historia.
- Grupparbete: Att arbeta med hiphop och lyrik i grupp främjar samarbete, kommunikation och förmågan att lyssna på varandra.
- Relevant innehåll: Hiphop och lyrik är ofta relevant för eleverna, vilket kan öka motivationen och engagemanget i skolarbetet.
Lärarens reflekterar
Arbetet med hiphop och lyrik i grundskolan är ett mångsidigt och effektivt sätt att främja elevers språkliga, kreativa och sociala utveckling. Det ger eleverna möjlighet att utveckla sina egna röster och att engagera sig i viktiga samhällsfrågor.
Metod
STEG 1: Vi läser delar av texten Allt vi inte pratar om, Broder John (2024). Hela texten finns här.
Ur: Allt vi inte pratar om
Vem fan ville säga nått?
jag har hört så mycket skit, det är väl alltid nått som man väljer bort
tiga är guld, rika silvertungor kan svälja sånt
det är skönt att ventilera en stund, men det är mellan oss
det är mycket sorg som vår lilla klick ändå överlevt
men tårar dom faller så långt bort från dom här ögonen
jag är inte deras problem, det är så man ser på det
vi kommer prata om allt – om vi behöver det
så vi bestiger berg
det är mörka vägar vi kört på tills himlen byter färg
det är mycket saker som känts, men inte sagts ikväll
men ingen är förvånad, du har sagt det själv; fucking män
du vet det där om att locket på en dag skadar oss?
jag tror det aldrig var för oss
men jag har tänkt att en dag lär vi säkert prata om
allt vi inte pratat om
Visst?
STEG 2: Vi lyssnar på låten:
STEG 3: Eleverna funderar enskilt på några frågor och skriver sina tankar om:
- Vilket ordspråk nämns i texten, och vad kopplas det ihop med?
- Vad beskrivs som ”skönt att ventilera en stund”, men under vilken förutsättning
- Vilken känsla eller tillstånd har den ”lilla klick[en]” överlevt mycket av?
- Vilken typ av vägar har de kört på innan ”himlen byter färg”?
- Vad kan raden ”tårar dom faller så långt bort från dom här ögonen” antyda om talarens sätt att hantera sorg?
- Vad menas med att ”jag är inte deras problem, det är så man ser på det”? Vilken insikt ger det om talarens självuppfattning i relation till andra?
- Vilken metaforisk betydelse kan ”så vi bestiger berg” och ”himlen byter färg” ha i texten?
- Vad antyder frasen ”det är mycket saker som känts, men inte sagts ikväll” om dynamiken eller stämningen i situationen?
Eleverna resonerar med varandra i par eller mindre grupper. Läraren kan lyfta gruppernas reflektioner i helklass.
STEG 4: Eleverna skriver enskilt, resonerar i mindre grupper och redogör i helklass om följande frågor:
- Hur förhåller sig textens tidiga uttalande ”tiga är guld” till den senare raden ”du vet det där om att locket på en dag skadar oss?” Vad säger detta om synen på kommunikation?
- Frasen ”fucking män” sticker ut. Vilken roll kan den spela för att förstå textens teman om känslouttryck, samhällsnormer eller vem som bär ansvaret för outtalade sanningar?
- Texten avslutas med en tanke om att ”en dag lär vi säkert prata om”. Vad signalerar detta om talarens hopp eller förväntan på framtiden, och hur relaterar det till det som inte sagts?
- Kan du relatera textens teman om att hålla tyst eller att ventilera privat till dina egna erfarenheter eller till situationer i din omvärld?
Möjlig fortsättning – Kreativt skrivande
Instruktioner till eleverna följer: Texten vi precis har läst handlar om att bära på saker, om tystnad, sorg och att prata – eller inte prata – om det som känns. Nu är det din tur att utforska dessa teman genom ditt eget skrivande. Välj en av uppgifterna nedan.
- Berättelsen bakom raderna. Uppgift: ”det är skönt att ventilera en stund, men det är mellan oss”: Skriv en kort scen där någon i klicken faktiskt ventilerar något som tynger dem. Vad är det de pratar om, och hur känns det att få lätta på hjärtat i just den här gruppen? (Cirka 150-250 ord). Du kan skriva i första person (”jag”) som om du vore berättaren i texten, eller i tredje person om någon av de andra i ”klicken”.
- Rösterna i tystnaden. Uppgift: Vem är ”du”? I texten står det ”du har sagt det själv; fucking män”. Skriv en kort text (cirka 200-350 ord) ur perspektivet av den person som ”du” syftar på. Vad har ”du” sagt eller gjort som ledde till kommentaren ”fucking män”? Hur upplever ”du” situationen och den outtalade spänningen?
- Att bryta eller bevara tystnaden. Uppgift: ”Jag är inte deras problem” – om sårbarhet och att be om hjälp: Texten berör tanken på att inte vilja vara en börda. Skriv en text som reflekterar över varför det kan vara svårt att visa sig sårbar och be om hjälp. Hur kan man skapa en miljö där det är okej att vara ”någons problem”? Använd texten som inspiration, men bredda perspektivet.

Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Centralt innehåll
Texter i digitala miljöer samt andra texter som kombinerar ord, bild och ljud. Språkliga och dramaturgiska komponenter samt hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i filmiskt berättande, teaterföreställningar och webbtexter.
Analys av texter med koppling till upphovsperson, tid och andra texter samt utifrån egna erfarenheter, olika livsfrågor och omvärldsfrågor.
Betygskriterier
Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med mycket god säkerhet. Eleven för välutvecklade resonemang om innehållet i olika texter. Eleven visar också mycket goda kunskaper om skönlitteratur och de sammanhang som olika verk har tillkommit i.
Kommentarer