Årskurs 1-3

Matematik

Föregående tips Nästa tips

Hemliga tal

Syfte

Att beskriva ett tal på olika sätt, samt lista ut vilket det hemliga talet är med hjälp av ledtrådar! Eleverna får även träna på att systematiskt utesluta vilket tal det INTE är!

Läraren reflekterar

Den här enkla övningen tränar flera olika moment. 16 ”Hemliga tal-kort” i varierande svårighetsgrad medföljer, men det är ganska enkelt att skapa flera liknande uppgifter, både enklare och svårare. När eleverna blir duktiga kan de testa på att göra egna hemliga tal som klasskompisarna får testa!

Metod

Gör ordning materialet. Till varje hemligt tal följer fyra ledtrådar som kopieras och klipps ut om eleverna ska arbeta på egen hand med materialet. Om läraren håller i övningen räcker det om ledtrådarna läses och/eller skrivs på tavlan.

Gå först igenom alla begrepp innan eleverna börjar med övningen. Eleverna behöver känna till begrepp som siffersumma, udda tal, jämna tal, jämnt delbart. Visa hur en omgång kan gå till tills eleverna förstår hur de systematiskt utesluter vilket tal det INTE är.

Eleverna arbetar därefter i par. En ledtråd i taget läses/visas upp. From kort 10 kan eleverna behöva använda hundrarutan.

Eleverna stryker alla tal som inte stämmer in på det Hemliga talet och slutligen återstår bara ett tal.

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formulera och lösa problem med hjälp av matematik och värdera valda strategier.

Centralt innehåll

Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.

Kriterier för bedömning av kunskaper 

Eleven löser enkla problem genom att välja och använda någon strategi med viss anpassning till problemets karaktär. Eleven beskriver tillvägagångssätt och ger enkla omdömen om resultatens rimlighet.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy