Årskurs 1-3
Matematik
Föregående tips Nästa tipsHemliga tal
Syfte
Att beskriva ett tal på olika sätt, samt lista ut vilket det hemliga talet är med hjälp av ledtrådar! Eleverna får även träna på att systematiskt utesluta vilket tal det INTE är!
Läraren reflekterar
Den här enkla övningen tränar flera olika moment. 16 ”Hemliga tal-kort” i varierande svårighetsgrad medföljer, men det är ganska enkelt att skapa flera liknande uppgifter, både enklare och svårare. När eleverna blir duktiga kan de testa på att göra egna hemliga tal som klasskompisarna får testa!
Metod
Gör ordning materialet. Till varje hemligt tal följer fyra ledtrådar som kopieras och klipps ut om eleverna ska arbeta på egen hand med materialet. Om läraren håller i övningen räcker det om ledtrådarna läses och/eller skrivs på tavlan.
Gå först igenom alla begrepp innan eleverna börjar med övningen. Eleverna behöver känna till begrepp som siffersumma, udda tal, jämna tal, jämnt delbart. Visa hur en omgång kan gå till tills eleverna förstår hur de systematiskt utesluter vilket tal det INTE är.
Eleverna arbetar därefter i par. En ledtråd i taget läses/visas upp. From kort 10 kan eleverna behöva använda hundrarutan.
Eleverna stryker alla tal som inte stämmer in på det Hemliga talet och slutligen återstår bara ett tal.
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formulera och lösa problem med hjälp av matematik och värdera valda strategier.
Centralt innehåll
Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.
Kriterier för bedömning av kunskaper
Eleven löser enkla problem genom att välja och använda någon strategi med viss anpassning till problemets karaktär. Eleven beskriver tillvägagångssätt och ger enkla omdömen om resultatens rimlighet.
Kommentarer