Årskurs 7-9
Svenska/Svenska som andraspråk
Hela skolan skriver 2024: Novelltema – Frihet
Syfte
Uppmuntra och inspirera till skrivande.
Lärarna reflekterar
Tankar och upplägg finns här: Hela skolan skriver noveller. Årets tema växte fram efter fördjupade samtal om En ö i havet, Annika Thor. Med några anpassningar och förenklingar fungerar temat och upplägget även för yngre elever.
Om temat Frihet
Att vara fri kan innebära olika saker för människan. Den som är fri:
- är inte fysiskt instängd eller hindrad,
- bestämmer över sig själv,
- belastas inte av något (t ex sjukdom, smärta eller bekymmer),
- låter sig inte hindras av begränsningar eller normer,
- och hindrar inte sinnena från att uppfatta det mesta.
Motsatsen till fri kan innebära att någon är:
- fast, bunden, instängd, fången
- gripen, häktad, arresterad, inspärrad, fängslad,
- beroende, kuvad, ockuperad,
- upptagen, engagerad
- hämmad, besvärad, konventionell
- begränsad, avstängd, avskild
Frihet på olika sätt
Personlig frihet: om rätten att vara sig själv, göra sina egna val och leva sitt liv utan tvång eller förtryck.
Frihet från inre konflikter: frihet som fokuserar på individens kamp för att överkomma inre rädslor, trauman eller andra känslomässiga gränser.
Frihet från sociala roller och förväntningar: kampen för att bryta sig loss från förväntningar och roller som tilldelats av samhället.
Ekonomisk frihet: om rätten att ha ekonomiska medel och tillgångar för att leva ett självständigt liv.
Frihet från förtryck: kampen mot förtryckande regimer eller system.
Rätt till yttrandefrihet och tanke: friheten att tänka och uttrycka sig utan rädsla för censur, fängelse och i värsta fall döden.
Rätt till demokratiska rättigheter: kampen för demokratiska rättigheter, såsom rösträtt eller lika rättigheter.
Etnisk och religiös frihet: frihet från slaveri, rasism och dogmer.
Exempel ur En ö i havet, Annika Thor
Frihet från förföljelse: Steffi och Nelli har flytt från Wien och den växande nazistiska hotet. I Sverige är de säkra från kriget och nazisternas förtryck.
Frihet genom ansvar och mognad: Steffi måste ta mycket ansvar, både för sig själv och sin yngre syster, och detta utvecklar hennes självständighet och inre styrka. Ansvarstagandet ger Steffi en större personlig frihet.
Inre frihet och identitet: Steffi kämpar med sin identitet och känslan av tillhörighet. Hon känner sig splittrad mellan sin judiska bakgrund och den nya svenska (och kristna) kultur hon tvingas in i. Steffi kan inte vara sig själv fullt ut, särskilt inte i en miljö där hon är annorlunda och möter fördomar.
Frihet från samhällets förväntningar: Steffi och Nelli är utlänningar i ett homogent samhälle, och detta begränsar deras frihet att bli accepterade för den de är. Steffi blir utsatt och får kämpa för att bli accepterad.
Frihet genom kunskap: Steffi kan inte ett ord svenska när hon börjar skolan. Hon får diplom av fröken, som dessutom lyckas övertala tant Märta att Steffi måste få åka till Göteborg och fortsätta sina studier.
Hopp om framtida fritt Österrike: Berättelsen berör även hoppet om frihet för hemlandet. Steffi och Nelli längtar efter att kriget ska ta slut så att de kan återförenas med sina föräldrar och återgå till ett mer normalt liv i Wien.
Skrivuppgiften
Eleverna ska skriva en novell om någon som vill vara fri, strävar mot att bli fri eller blir fri. Novellen kan handla om många olika saker och kan utspela sig på olika plan. Det kan röra sig om en enda individ som vill uppnå inre frihet, men lika gärna en person i ett samhälle som strävar efter sin nationella frihet.
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
Förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Centralt innehåll*
Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva ord, meningar och olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
Betygskriterier*
Eleven skriver olika slags texter med god språklig variation, väl fungerande struktur och innehåll samt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer språkliga normer på ett väl fungerande sätt.
Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med mycket god säkerhet. Eleven för välutvecklade resonemang om innehållet i olika texter. Eleven visar också mycket goda kunskaper om skönlitteratur och de sammanhang som olika verk har tillkommit i.
* årskurs 7-9
Kommentarer