Årskurs 1-3
Matematik
Föregående tips Nästa tipsGör något med formerna
Syfte
Att skapa en bild av former och samtidigt fundera på hur mycket runt omkring oss som faktiskt är geometriska former – en intressant och rolig insikt! Varför inte genomföra bilduppgiften i samband med att eleverna lär sig mer om geometri i matten?
Läraren reflekterar
Den fria formen i kombination med de förutbestämda formerna gjorde att eleverna både fick frihet att uttrycka vad de ville och samtidigt något att ”hålla sig i”. Jag tror att det var därför det blev en mycket uppskattad bilduppgift. Det var roligt att se, trots att formen var given, att bilderna blev så unika. Exempelvis så blev en cirkel ett djur, en fotboll eller en del av ett öga.
Metod
Eleverna fick ett papper med olika former på som de sedan skulle göra något av. Jag visade några exempel på tavlan och sedan satte eleverna igång!
Elevexempel
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.
Centralt innehåll
Olika element som bygger upp form, yta samt för- och bakgrund i en bild, till exempel linjer och färg.
Kommentarer