Årskurs 4-6
Bild
Föregående tips Nästa tipsGömma tallriken
Syfte
Vi har tränat på att ”gömma” originalbilden genom att måla så att att fotografiet smälter in i bilden. Eleverna försökte efterlikna innehållet i fotografiet med färger, nyanser, skuggor och former.
Läraren reflekterar
Jag testade idén med mattallrikarna i en årskurs sex. Vi pratade om att titta på detaljer och lägga tid på att försöka hitta rätt nyanser och skuggor. Uppgiften fick ta tid och det gjorde att många eleverna engagerade sig i sina bilder. Så många fantastiska bilder!
Metod
Jag visade först några exempel på gamla elevarbeten. Jag hade tagit med mig ett gäng fotografier av mat på tallrikar (sök på plates of food eller liknande). Eleverna tog en bild och valde själva vad de skulle klippa bort och hur. De fick direktivet att hälften skulle bort. Den urklippta bilden klistrades fast på ett ritpapper. Eleverna använde därefter färgpennor för att försöka ”gömma tallriken.”
Elevexempel
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
Förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.
Central innehåll*
Återanvändning och bearbetning av bilder, till exempel i kollage och bildmontage.
Betygskriterier*
Eleven framställer olika typer av bilder med väl genomarbetade uttrycksformer.
I bildarbetet använder eleven olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande sätt.
Utifrån syftet med bildarbetet och någon idé väljer eleven ett väl fungerande tillvägagångssätt. Under arbetsprocessen formulerar och väljer eleven handlingsalternativ som leder framåt.
Eleven beskriver bilders innehåll och funktion på ett välutvecklat sätt.
* årskurs 4-6
Kommentarer