Årskurs 4-6
Matematik
Gissa var jag står?
Syfte
Att träna på tallinjen och begrepp som udda/jämna tal, större och mindre än.
Läraren reflekterar
Ett roligt sätt att öka förståelsen för tallinjen, tals storlek och förhållande till varandra. Leken går att utveckla genom att inledningsvis ge några ledtrådar till talet eller att ”förbjuda” vissa frågor, t ex större och mindre än.
Metod och hur leken fungerar
Lgr 11 Förmåga
Använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp.
Centralt innehåll (åk 4-6)
Rationella tal och deras egenskaper. Positionssystemet för tal i decimalform.
Kunskapskrav (åk 4-6)
Eleven har mycket goda kunskaper om matematiska begrepp och visar det genom att använda dem i nya sammanhang på ett väl fungerande sätt. Eleven kan även beskriva olika begrepp med hjälp av matematiska uttrycksformer på ett väl fungerande sätt.
Kommentarer