Årskurs 7-9
Spanska
Från dialog till berättande text – med hjälp av serier
Syfte
Träna på att omformulera.
Så tycker läraren
När eleverna använder dialoger i sina texter blir språket och uttrycket ofta begränsat. Följande övning visar eleverna skillnaden mellan direkt anföring och indirekt. Uppmana eleverna att ”fylla på” varje ruta med påhittad information och händelser. När eleven dessutom måste omvandla bilderna till berättande text blir språket och uttrycket något annat. Det är kul!
Metod
Välj en kortare serie. Analysera bilderna, pratbubblorna och handlingen. Börja därefter att omvandla en bild (och pratbubblor) i taget. Gör gärna detta med hela gruppen så att alla förstår uppgiften. Betona att eleven ska ”måla handlingen med ord”. Es navidad y la madre es feliz porque sus hijos vuelven a casa. La madre ha decorado el árbol de Navidad y lleva su blusa favorita (elevtext till första rutan). Serien finns på: http://www.gocomics.com 20/11 2011

Extrauppgift
Välj en text. Gör om den till en seriestrip, antingen med tecknade bilder eller foton. Ta egna foton eller hämta bilder http://commons.wikimedia.org.
Lgr 11 Förmåga
Formulera sig och kommunicera i tal och skrift.
Centralt innehåll
Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar isammanhängande tal och skrift.
Kunskapskrav
I muntliga och skriftliga framställningar av olika slag kan eleven formulera sig enkelt, relativt tydligt och till viss del sammanhängande. För att förtydliga och variera sin kommunikation kan eleven bearbeta och göra enkla förbättringar av egna framställningar.
Kommentarer