Årskurs 1-3
Matematik
Först till 100
Syfte
Befästa kunskaper i addition inom talområdet 1-100.
Läraren reflekterar
Det går enkelt att både förenkla och göra spelet svårare genom att sänka eller höja slutmålet, samt använda olika sorters tärningar. Exempelvis kan elever som är duktiga på huvudräkning köra först till 1 000 och använda flera tärningar.
Metod – Instruktioner
Eleverna spelar i par eller mindre grupper. Man slår i tur och ordning. Slagen adderas och summan noteras. Den som kommer först till 100 vinner! Man måste hamna på exakt 100. Om summan överstiger 100 står spelaren kvar på den tidigare summan.

Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.
Centralt innehåll
Metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning, överslagsräkning och skriftlig beräkning. Användning av digitala verktyg vid beräkningar.
Kriterier för bedömning av kunskaper
Eleven väljer och använder i huvudsak fungerande matematiska metoder för att göra enkla beräkningar med naturliga tal och lösa enkla rutinuppgifter med tillfredsställande säkerhet. Eleven använder huvudräkning för att genomföra beräkningar med de fyra räknesätten.

Kommentarer