Årskurs 1-3
Matematik
Formulera en räknehändelse
Syfte
Att skapa en bild och berättelse till ett matematiskt uttryck.
Läraren reflekterar
Ett område inom matematiken som ibland kan vara svårt för eleverna är att skriva räknehändelser. Utmaningen för eleverna brukar vara att både skriva en händelse och relatera händelsen till ett matematiskt uttryck. En del fokuserar för mycket på själva händelsen och missar matematiken.
Metod
Jag går igenom hur räknehändelser är uppbyggda med uttryck, bild, händelse (kort text) och frågeställning. Jag visar några exempel på tavlan. Därefter får eleverna parvis skapa räknehändelser till givna uttryck. Jag lyfter exempel i helklass. Till sist gör eleverna egna på givna och valfria uttryck.
För att underlätta för eleverna har jag gjort en bild av arbetsprocessen:
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter.
Centralt innehåll*
Formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situationer.
Kriterier för bedömning av kunskaper*
Eleven visar grundläggande kunskaper om matematiska begrepp och använder dem med tillfredsställande säkerhet.
* årskurs 1-3
Intressant med tips och nya idéer!