Årskurs 1-3

Bild

Figur med återbruk och naturmaterial

Syfte

I samband med bilduppgiften kan du lyfta allemansrätten – Vad man får plocka med sig hem från naturen och inte? Passa på att nämna miljöaspekten i skapandet och på vilka sätt det är bra med återbruk. Du kanske vill förena en naturupplevelse med insamlingen av material när eleverna ska skapa en figur med återbruk och naturmaterial. Syftet kan också vara att visa alternativ till de vanliga arbetssätten i bildarbetet.

Läraren reflekterar

Det man skapar med i bilden är inte alltid så miljörätt. Men det finns alternativ till akrylfärger, pistollim och glitter, till exempel återbruk och naturmaterial. Varje gång du byter ett nytt material mot ett återbruksmaterial är det en vinst. Varje gång du reducerar de sämre valen till fördel för de bättre, är det en vinst.

Glöm inte att dokumentera. Vad diskuterar ni? Vad kommer ni fram till? Vad tränar ni? Vad lär ni? Ta några foton också och anslå snyggt tillsammans med figurerna. Elever och vårdnadshavare kommer att läsa och lära.

Metod

Material: Kartong, färg och lim. Valfria material från naturen.

Gör så här: Gå till skogen. Hämta nedfallna kottar, kvistar och andra spännande naturmaterial. Ta även med skräp som har hamnat i naturen.

Placera delarna på en bit kartong så att dessa bildar en figur. Limma fast. Låt torka. Måla och sätt upp på väggen.

Elevexempel

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.

Centralt innehåll*

Teckning, måleri, modellering och konstruktion.

* bild, årskurs 1-3

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy