Årskurs 7-9
Svenska/Svenska som andraspråk
Föregående tips Nästa tipsEtt liv – Skrivande i olika former
Syfte
Inta olika berättarperspektiv och med olika textformer beskriva en fiktiv människas hela livshistoria i specifika och förvalda scener.
Läraren reflekterar
I den gamla boken Svenska uppslag, Svante Skoglund och Lennart Waje, finns en oansenlig uppgift i en liten spalt – Ett liv i fem akter – som jag har kört med de flesta av mina klasser sen jag blev lärare (så i närmare 25 år). I fem korta scener, till exempel födelsen och på dödsbädden, ska ett människoliv mejslas fram. Eleverna får tänka kring vems liv de vill berätta lektionen innan de skriver. Berättarperspektivet är valfritt och kan växla mellan scenerna.
Eleverna får möjlighet att använda hela sin språkliga förmåga på ett, för dem, intressant sätt. Jag rekommenderar er verkligen att testa uppgiften!
Metod – Instruktioner till eleverna
Du ska nu få skriva en berättande text i vilken du beskriver en människas hela liv i fem korta scener. Innan du börjar skriva bör du fundera på vem berättelsen handlar om. Man eller kvinna? Lyckad/misslyckad? Snäll/elak? Fundera lite innan du börjar skriva så kommer skrivarbetet att flyta på bättre.
Här följer de scener du ska beskriva:
- första dagen i skolan
- morgonen efter första kyssen
- ett livsavgörande beslut
- ett stort misslyckande
- på dödsbädden
Du kan välja olika berättarperspektiv i de olika scenerna, och du kan välja att laborera med inre monologer, upphittade brev, dagboksanteckningar, formella skrivelser, tidningstexter eller liknande. Du kan också välja att ha samma berättarperspektiv genom alla fem scener. Det är viktigt att du litar på dina läsare – låt varje scen vara som att titta in i ett rum. Vad händer där just nu? Ge ingen bakgrund eller kringinformation.
Varje scen ska vara runt en halv sida så den fullständiga berättelsen blir alltså cirka 2,5 sida lång (mellan 1000 och 1500 ord). När du har skrivit klart jobbar du med strukturen, till exempel meningsbyggnad och styckeindelning.
Fler ögonblick/scener att skriva om
- Födelsen
- Det första stora äventyret
- En pinsam händelse i tonåren
- Första sommarjobbet
- Ett viktigt möte
- Blivande förälder
- En oväntad flytt
- Ett bakslag
- En återförening
- Att ta hand om någon
- En dröm som blir uppfylld
- En stor förlust

Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
Centralt innehåll
Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
Betygskriterier
Eleven skriver olika slags texter med god språklig variation, väl fungerande struktur och innehåll samt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer språkliga normer på ett väl fungerande sätt.
Kommentarer