Annons: Fortbildning & inspiration

Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

En ramhistoria – Klockan är 15.45

Syfte

Inspirera till skrivande och samtidigt med både innehåll och form ge eleverna stöd i skrivandet.

Läraren reflekterar

Ett uppslag till en skrivuppgift, kortare sådan, dök upp i huvudet när jag befann mig i tidsnöd härom dagen. Hur ofta tänker vi inte … Jag borde, jag ska bara, jag hinner nog … inte … Det är en situation som de flesta kan relatera till och det skapar en del mer eller mindre svårlösta dilemman. Dilemman är bra att använda till en skrivuppgift!

Metod

Jag använder bilden för att illustrera mitt problem – att jag har tre åtaganden inom en hopplös tidsram. Låt eleverna samtala med varandra om liknande situationer – när man har hamnat i tidsnöd och hur man reagerar, agerar och (miss)lyckas med något eller allt!

En ramhistoria - Klockan är 15.45

Därefter får eleverna en ramhistoria att förhålla sig till. Självklart går det att byta ut både orsaken till att huvudpersonen tappade bort tiden och de efterföljande åtagandena. Eleverna skriver under förhållandevis kort tid (inom ramen för en lektion).

RAM: Efter en dag på sjön med god fiskelycka har du har helt missbedömt din tid till förfogande. Tre feta abborrar som inte kommer att hinna bli smörgåspålägg ligger i en ICA-kasse och sprider redan sin odör i bilen. Miljöstationen där du skulle kunna slänga fisken stänger kl fyra, men du har samtidigt lovat att svänga förbi din bortglömda mamma, som fyller år, på en kopp kaffe inne i stan (Katrineholm) vid treblecket (du är redan sen) och 16.30 ska du möta upp din partner, som alldeles precis har kommit efter en längre utlandsvistelse, för en romantisk helkväll i Eskilstuna! Vad gör du nu?

Skriv från ögonblicket då du slänger in abborrarna och fiskeutrustningen i bilen, rivstartar och drar iväg fram till att du lägger dig för att sova sent på kvällen!

Ord som måste ingå: Abborrar, mamma, (min) kärlek.
Replik som ska/kan ingå: Dra åt helvete!

Alternativ för yngre elever: Om eleverna har svårt att inta rollen som vuxen kan man alltid byta ut bilen mot en moped, cykel eller trehjuling. Abborrarna kan förvandlas till en viktig sak som måste återlämnas till någon. Mamman bytas ut mot hemmet (att komma hem) och min kärlek kan bli en nära vän som står och väntar på att leka någonstans.

LGR 11 Förmåga (kopplingar till årskurs 6)

Formulera sig och kommunicera i tal och skrift.

Centralt innehåll

  • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag.
  • Språkets struktur med meningsbyggnad, huvudsatser, bisatser, stavningsregler, skiljetecken, ords böjningsformer och ordklasser. Textuppbyggnad med hjälp av sambandsord.

Kunskapskrav

Eleven kan skriva olika slags texter med tydligt innehåll och väl fungerande struktur samt god språklig variation. I texterna använder eleven grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med god säkerhet. De berättande texter eleven skriver innehåller välutvecklade gestaltande beskrivningar och välutvecklad handling.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy
    Annons: PDF-säkrad lärmiljö
    Annons: Förskolans nyhetsbrev
    Annons: