Årskurs 4-6

Svenska/Svenska som andraspråk

Föregående tips Nästa tips

En ramhistoria – Klockan är 15.45

Syfte

Inspirera till skrivande och samtidigt med både innehåll och form ge eleverna stöd i skrivandet.

Läraren reflekterar

Ett uppslag till en skrivuppgift, kortare sådan, dök upp i huvudet när jag befann mig i tidsnöd härom dagen. Hur ofta tänker vi inte … Jag borde, jag ska bara, jag hinner nog … inte … Det är en situation som de flesta kan relatera till och det skapar en del mer eller mindre svårlösta dilemman. Dilemman är bra att använda till en skrivuppgift!

Metod

Jag använder bilden för att illustrera mitt problem – att jag har tre åtaganden inom en hopplös tidsram. Låt eleverna samtala med varandra om liknande situationer – när man har hamnat i tidsnöd och hur man reagerar, agerar och (miss)lyckas med något eller allt!

En ramhistoria - Klockan är 15.45

Därefter får eleverna en ramhistoria att förhålla sig till. Självklart går det att byta ut både orsaken till att huvudpersonen tappade bort tiden och de efterföljande åtagandena. Eleverna skriver under förhållandevis kort tid (inom ramen för en lektion).

RAM: Efter en dag på sjön med god fiskelycka har du har helt missbedömt din tid till förfogande. Tre feta abborrar som inte kommer att hinna bli smörgåspålägg ligger i en ICA-kasse och sprider redan sin odör i bilen. Miljöstationen där du skulle kunna slänga fisken stänger kl fyra, men du har samtidigt lovat att svänga förbi din bortglömda mamma, som fyller år, på en kopp kaffe inne i stan (Katrineholm) vid treblecket (du är redan sen) och 16.30 ska du möta upp din partner, som alldeles precis har kommit efter en längre utlandsvistelse, för en romantisk helkväll i Eskilstuna! Vad gör du nu?

Skriv från ögonblicket då du slänger in abborrarna och fiskeutrustningen i bilen, rivstartar och drar iväg fram till att du lägger dig för att sova sent på kvällen!

Ord som måste ingå: Abborrar, mamma, (min) kärlek.
Replik som ska/kan ingå: Dra åt helvete!

Alternativ för yngre elever: Om eleverna har svårt att inta rollen som vuxen kan man alltid byta ut bilen mot en moped, cykel eller trehjuling. Abborrarna kan förvandlas till en viktig sak som måste återlämnas till någon. Mamman bytas ut mot hemmet (att komma hem) och min kärlek kan bli en nära vän som står och väntar på att leka någonstans.

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.

Centralt innehåll*

Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
Språkliga strukturer och normer. Meningsbyggnad, med huvudsatser, bisatser och skiljetecken samt textbindning med hjälp av sambandsord. Stavning, ords böjningsformer och ordklasser.

Kunskapskrav*

Eleven skriver olika slags texter med tydligt innehåll, väl fungerande struktur och god språklig variation. Eleven följer grundläggande regler för språkriktighet med god säkerhet.

* årskurs 4-6

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy