Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

En ö i havet – Bildspråket i skrivuppgiften Stölden

Syfte

Att härma en författare utvecklar skrivandet. Här får eleven tips hur en känsla kan gestaltas.

Läraren reflekterar

En del skrivuppgifter återvänder jag till och använder flera gånger. Detta är en sådan. Eleverna lyckas ofta väldigt väl och historierna blir olika trots den givna ramen. Avgränsningen och strukturen gör att eleverna ofta kan fokusera på innehållet och att uttrycka känslor i bildspråket.

Metod

STEG 1: Efter att vi har läst kapitel 8 ur En ö i havet av Annika Thor skriver eleverna sina tankar under rubriken Steffi står kvar och tittar på porslinshunden. De väljer någon eller några av punkterna nedan och skriver i cirka fem minuter.

  • Återberätta – Beskriv vad som har hänt. Vad tänker Steffi precis före och under händelsen vid skåpet?
  • Att hunden “bränner i fickan” ger oss ledtrådar till hur hon känner. Varför bränner hunden i fickan? 
  • Hur tror du att Steffi gör nu? Behåller den, försöker lägga tillbaka den i smyg eller erkänner att hon har tagit den? 
  • Vad tror du att Alma skulle säga om hon fick reda på stölden? Vad skulle Märta säga?

Eleverna delger varandra i par vad de har skrivit. Ibland lyfter jag några elevtankar i helklass.

STEG 2: Jag förklarar skillnaden mellan skam och skuld. I sammanhanget lyfter jag även begreppen rädsla och mod

STEG 3: Nu är det dags att leta efter och komma på egna bilder, liknelser och metaforer, för hur något kan kännas (i fickan) när man olovligen tagit en sak av någon. Hur kan saken kännas, tynga, påminna och påkalla vår uppmärksamhet när vi vet att man har gjort fel? Bilderna fungerar som metaforer för skam. Eleverna samlar ord i olika kategorier. Efter varje kategori följer några elevförslag:

  • UTSEENDE: Kantig, vass, stickig, tjock, som ett grus(korn), klumpig, sträv, taggig, blöt, fuktig, rinnande, slemmig, kladdig, kletig.
  • VIKT: Bly, järnklump, tung som en … , sten, tusen kg (ton)
  • TEMPERATUR: Bränna, glöda, som eld, svider, brinnande, flammor, is, kallt
  • LJUD: gråter, hånskrattar, suckar, skriker, eko, replik: “jag vill hem”, yla, skrapa, bulta(nde)

Skrivuppgift – Stölden

Skriv en miniberättelse där du befinner dig på en plats, tar något och går sedan din väg. Du känner saken i fickan och skäms för ditt tilltag. I punktform:

  1. Du befinner dig på en plats (affären, stranden, skolan, hos en kompis, badplatsen, fotbollsplanen)
  2. Du ser en sak som du vill ha (beskriv den) och tar den (beskriv ögonblicket steg för steg)
  3. Du kommer ut och känner saken i fickan (metaforen berättar om den skam du känner)
  4. Du blir rädd för att bli ertappad – Ska du ta på dig skulden eller gömma saken?

Eleverna skriver i 15-20 minuter. Sedan läser eleverna varandras texter i mindre grupper eller så publicerar vi texterna i en Enkel produktion avsedd enbart för klassen.

Elevexempel åk 7

Min mobil lyser upp. Jag får anstränga mig för att läsa notisen bakom mitt spruckna glas. Det är mamma som har sms:at. ”Jag är utanför nu, skynda dig!!!” Har hon skickat med tre utropstecken på rad. Snabbt berättar jag för William att jag måste skynda mig ut till mamma. Jag springer kvickt upp för trappan och nästan joggar igenom huset. Jag stoppas av att jag i min ögonvrå ser en vit box ligga på diskbänken. När jag närmar mig den färglösa, grå bänken ser jag en gul halv riven papperslapp. På lappen står det ” Kära William, förlåt för att vi inte kan komma hem till din födelsedag. Det är din telefon nu och det ligger pengar till dig i den blåa porslinsskålen”. Jag lyfter det vita locket i en diskret rörelse och tittar mig försiktigt omkring. Där i den vita boxen ligger den senaste Iphone-modellen. Avundsjukan slår till som en plötslig värk i kroppen. Den blänker och ser så fin ut i ljuset av kökslampan.

Plötsligt börjar det knarra i trappan. William är påväg upp för att säga hejdå till mig! Innan jag hinner tänka efter åker ryggsäcken upp och ner slinker den vita boxen med telefonen i. Med raska steg tar jag mig till ytterdörren och kliver i skorna. Innan William hunnit komma för att säga adjö till mig skriker jag något som liknar ett hejdå och slänger igen dörren. Ryggsäcken blir plötsligt väldigt tung och mina ben blir svagare. Mina händer blir nästan blöta och nu känns det som att ryggsäcken bär på flera ton bly. När mamma ser mig genom det tonade bilfönstret öppnar hon bildörren från insidan och startar bilen. Sedan åker vi hemåt. Och i min ryggsäck ligger fortfarande telefonen, Williams telefon.

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.

Centralt innehåll*

Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Epik, lyrik och dramatik. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.

Betygskriterier*

Eleven skriver olika slags texter med god språklig variation, väl fungerande struktur och innehåll samt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer språkliga normer på ett väl fungerande sätt.

Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med mycket god säkerhet. Eleven för välutvecklade resonemang om innehållet i olika texter. Eleven visar också mycket goda kunskaper om skönlitteratur och de sammanhang som olika verk har tillkommit i.

* årskurs 7-9

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy