Årskurs 4-6
Svenska/Svenska som andraspråk
En berättelse med veckans ord
Syfte
Använda ”nya” ord i ett eget uttryck. Leka med ord.
Lärare reflekterar
Eleverna fick läsa sina berättelser högt för varandra i par och mindre grupper. De som ville läste i helklass. Berättelserna blev väldigt bra och vi hade en roligt stund tillsammans. Testa!
Metod
Jag har haft veckans ord regelbundet. Orden har valts på olika sätt och med olika syften; slumpmässigt, ämnesrelaterade, tematiskt, aktuella och rättstavning.
Då och då samlar jag alla ord vi har haft under en period, till exempel en månad eller en termin. Eleverna jobbar i par eller mindre grupper och skriver en berättelse där så många av orden som möjligt ska ingå. Orden ska användas på ett någorlunda korrekt sätt. Orden får såklart böjas och förändras så att de passar in i texten. Eleverna får på sig en begränsad tid, ca 10-15 minuter. Det beror lite grand på hur många ord som de har att välja på.
När eleverna har skrivit klart läser de upp sina berättelser för varandra. De som vill läser i helklass alternativt ber mig läsa dem högt.
Exempel
Här är några ord som har förekommit: ömsint, fri, oändlig, mystisk, harmoni, självständig, sorgsen, föränderlig, obegriplig, ouppnåelig. Så här kan en inledning se ut:
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
Centralt innehåll*
Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Betygskriterier*
Eleven skriver olika slags texter med tydligt innehåll, väl fungerande struktur och god språklig variation. Eleven följer grundläggande regler för språkriktighet med god säkerhet.
* årskurs 4-6
Kommentarer