Årskurs 7-9
Svenska/Svenska som andraspråk
Elevexempel i en enkel produktion
Syfte och läraren reflekterar
Det är både roligt och angeläget att använda klassens elever som textmottagare. Texterna skrivs för att delge varandra tankar och känslor om något gemensamt upplevt. Det finns en mängd sätt att producera elevalster, från det enklaste att läsa upp eller anslå i klassrummet till mer avancerade digitala produktioner. Elevtexterna blir viktiga på riktigt då de används i klassrummet. Dessutom kan eleverna bli inspirerade av varandra, både av innehåll och språk.
Ett exempel
Här ett exempel där eleverna har samtalat och skrivit om en teater som vi nyligen sett. Eleverna har bollat inferenser och kopplingar i tid och rum, liksom stora frågor som demokrati, övervakningssamhälle och yttrandefrihet, samt mindre frågor om vad som händer sen med de olika karaktärerna efter teaterns slut.
Metod
Det tar ca 20 minuter att sammanställa ett litet häfte med delar av elevernas texter. Så här går jag tillväga:
- Skapar ett dokument med så många rubriker som eleverna har berört olika områden i samtalen och skrivandet.
- När jag läser elevernas texter (i det här exemplet har de skrivit under TRE rubriker/huvudfrågor) väljer jag ut en begränsad del och kopierar in den anonymt i mitt dokument. Det tar ca 30 sekunder/elev. Om eleverna saknar dator skriver jag av elevernas svar. Det tar då förstås lite längre tid.
- Jag fördelar elevsvaren någorlunda jämt under de TRE rubrikerna och försöker välja svar som kompletterar eller utmanar varandra.
- Snyggar till texterna så att det ser snyggt ut!
- In i kopieringsmaskinen – vips så förvandlas A4-sidorna till A5-format med häftad rygg (blir som ett litet häfte).
- Jag högläser elevernas texter, ett ”område” i taget och parvis får eleverna resonera om frågorna en gång till, nu med ännu mer ”kött på benen”.
- Eleverna får var sitt exemplar såklart!
- Eleverna får möjlighet att bearbeta sin egen text och fylla på med nya tankar.
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Centralt innehåll*
Disposition och redigering av texter med hjälp av digitala verktyg. Bearbetning av egna och gemensamma texter till innehåll och form. Att ge och ta emot respons på texter.
Betygskriterier*
Det beror lite grand på vilken typ av text som skrivs. Men följande berörs ofta:
Eleven skriver olika slags texter med god språklig variation, väl fungerande struktur och innehåll samt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer språkliga normer på ett väl fungerande sätt.
* årskurs 7-9
Kommentarer