Årskurs 4-6
Svenska/Svenska som andraspråk
Eldens hemlighet – Henning Mankell
Syfte
Läsa, förstå och analysera Eldens hemlighet.
Läraren reflekterar
En angelägen bok som griper tag i läsaren. Nedan är förslag på aktiviteter till boken, man behöver inte göra alla. Välj det som passar för din grupp.
Metod
INLEDNING: Jag börjar med att berätta om Mocambique och lite kort om landets historia. Vi lyssnar på Henning Mankell i Min sanning (de inledande minuterna, samt hoppar fram till 19 minuter då Henning talar om sin relation med verklighetens Sofia). Jag visar filmen när Börje Salming möter föräldralösa barn i Mocambique: Börje Salming möter föräldralösa barn i Mocambique.
KAPITEL 1-5: Jag läser kapitel 1 högt. Under tiden jag läser antecknar eleverna dagens datum, kapitelnummer, vilken sida vi är på och egna anteckningar för att minnas och förstå kapitlet. När jag har läst klart får alla elever läsa igenom sina egna anteckningar och hitta på ett nytt kapitelnamn (en uppgift som återkommer efter varje kapitel). Eleverna lyfter sina tankar och reflektioner.
I kapitel två svarar eleverna på frågor till texten och i kapitel tre läser de högt för en kompis. Efter kapitel 4 visar jag hur man skriver sammanfattningar. Vi använder elevernas anteckningar som underlag för att gemensamt ringa in vad som är viktigast. Kapitel 5 bör läsas i helklass. Innehållet är så starkt att stöd behövs.
KAPITEL 6-12: Här varierar jag läsningen, vissa kapitel läser jag högt och vissa kapitel läser eleverna högt i mindre läsgrupper. Eleverna skriver om texten och vi har diskussioner i klassrummet. Efter kapitel 6 gör alla elever en egen fyrspaltare med rubrikerna: Jag gillar/Jag gillar inte/ Jag undrar?/Jag kommer att tänka på! (Aiden Chambers) Eleverna använder dessa anteckningar till boksamtalet. Efter kapitel 8 pratar vi lite extra om Mocambique. Eleverna får i uppgift att påbörja ett faktablad om landet.
AVSLUTANDE UPPGIFTER EFTER LÄSNING: Eleverna gör fyra uppgifter som redovisas på olika sätt: Affisch, faktatext, skriv om boken och boksamtal.
AFFISCHEN: Gör en affisch med alla nya kapitelnamn. Lägg till bilder, färger och symboler som passar ihop med boken.
FAKTATEXT: Skriv en faktatext om Mocambique. Texten ska ha en rubrik, en inledning, tre underrubriker med text, en faktaruta och två bilder som samspelar med texten.
SKRIV OM BOKEN: Skriv en sammanfattning av hela boken, kapitel 1-12. Välj ut de viktigaste händelserna och skriv en återberättande text. Välj därefter ut tre händelser eller situationer i texten och beskriv dem. Kommentera varje del med egna tankar och åsikter. Avsluta texten med ett sammanfattande omdöme och betyg, 1-10 stjärnor.
BOKSAMTAL: Förbered dig inför ett boksamtal med hjälp av dessa fyra kategorier: Jag gillar/Jag gillar inte/Jag undrar?/Jag kommer att tänka på. Förbered tre saker ur boken som du ska ta upp på boksamtalet.
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Centralt innehåll
Skönlitteratur för barn och unga från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Lyrik, dramatik, sagor och myter. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå och tolka ord, begrepp och texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, både det direkt uttalade och sådant som är indirekt uttryckt.
Betygskriterier
Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med god säkerhet. Eleven för också välutvecklade resonemang om tydligt framträdande budskap i olika texter.
Kommentarer