Årskurs 4-6

Bild

Föregående tips Nästa tips

Domherrar

Syfte

Eleverna ska lära sig att göra en levande bakgrund genom att försiktigt använda olika färger på penseln. De ska också lära sig att se detaljer, till exempel på bilder, som de sedan använder när vi målar.

Lärarens reflektioner

Eleverna tyckte att det var roligt att måla sina domherrar. Vi hade pratat om tekniken att ta två olika färger på penseln utan att blanda dem för att få bakgrunden att bli levande. Några av eleverna tyckte först att detta var svårt och jobbade för mycket med färgen på pappret. Då blev allt samma jämna grå färg. Det tog ändå inte så lång tid för dem att förstå tekniken att låta det som redan var målat vara och att doppa (den platta) penseln två olika färger, tex grå och vit.

Om jag skulle jobba med uppgiften igen skulle jag vara mer noga med att påminna barnen om att bakgrunden ska vara ganska ljust grå. På vissa bilder smälter domherrens grå färg in lite för mycket med bakgrundens grå färg.

Det gick bra för barnen att måla domherren. Kanske var det för att vi förberett oss och tittat mycket noga på foton av domherren i förväg.

Exempel

Bilduppgift för lågstadiet av Christel Nilsson

Inledning

Först förberedde vi oss genom att titta på bilder av domherren. Vi tittade noga på färger på fjäderdräkten och pratade om vilka färger man skulle behöva blanda för att få till just den färgen. Vi tittade på hur näbben ser ut och vad den har för färg på fötterna.

Vi tittade också noga på en gren av en gran. Vi såg att grenen är rödbrun och att barren sitter ganska tätt.

Metod

Sen var det dags att måla. Vi började med bakgrunden. Vi var noga med att inte blanda färgen på pappret, utan låta skiftningarna som blev bestå. Vi målade med en platt pensel.

När färgen torkat fick barnen en bild på en domherre där bara konturerna fanns. De målade av domherren med blyerts och målade sedan dit grenen. Vi målade grenen sist eftersom det då är lättast att få domherren att “sitta” på den.

En mall - Domherrar - av Christel Nilsson

Efter det målade barnen domherren och grenen med flaskfärgen. Nu bytte vi till en ganska smal rund pensel. När allt torkat tog vi en mycket smal svart tuschpenna och fyllde i konturerna på domherren där det behövdes. Till sist fick bilden en vit ram. Vi hade 120 minuter för målningen inklusive torktid.

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
Förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.

Centralt innehåll*

Teckning, måleri, modellering och konstruktion. Olika element som bygger upp form, yta samt för- och bakgrund i en bild, till exempel linjer och färg.

* årskurs 1-3

Kommentarer


Läs vår personuppgiftspolicy