Årskurs 1-3
Bild
Dimmiga skogen
Syfte
Måla en dimmig skog av granar med vattenfärg och tekniken vått-i-vått.
Läraren reflekterar
Barnen tyckte att det var roligt. Det blev särskilt glada när jag plockade fram akvarellpappret. Vi använder det ibland, och barnen vet att det är lite extra dyrt och fint. De känner då att deras målningar är viktiga. Det var bra att eleverna fick öva lite på granarna innan de skulle måla på sin bild. De flesta målade en eller två innan de kände sig säkra. Eleverna blev väldigt nöjda med sina bilder. Det är bra med bilduppgifter som alla kan lyckas med. Det här är en sådan.
Metod och material
Jag delade akvarellpapper (A4) på hälften. Sen skar jag bort ca 5 mm längs långsidan och lite på kortsidan också, för att jag skulle kunna använda ett A4-ritpapper som vit ram. När målningen var klar klistrades den fast på den vita ramen och till sist på ett svart papper, för att förstärka kontrasterna. En fin ram kan höja vilken bild som helst!
Eleverna blötte pappret med vatten med en tjock rund pensel.Sedan målade de bakgrunden vått-i-vått med samma pensel. Jag förklarade att vått-i-vått kan användas för att det inte ska bli “ränder” när man målar. De målade svagt grå med mörkare färg nertill. Några elever testade att blanda i en annan färg. Om det blev ränder “suddade” vi ut gränsen med mer vatten.
Penselteknik
Medan bakgrunden torkade tittade vi på ett youtube-klipp: How To Paint Silhouette Trees. Sedan övade eleverna på att göra granar på ett vanligt kopieringspapper. Vi hade inte en likadan pensel som i klippet, utan tog breda platta penslar. Det gick bra.
När den riktiga bilden torkat målade de granar med olika penslar och svart flaskfärg. Eleverna använde en liten rund pensel till stammen, en bred platt till grenarna och slutligen den lilla igen till toppen av granen. När de gjorde grenarna ”duttade” de med penselspetsen i ett zick-zack-mönster. Det var viktigt att inte ha för mycket färg på penseln. Där det blev glest med grenar fyllde de i lite extra sedan. Toppen får man måla sist med en tunn pensel. Slutligen målade eleverna lite mark längst ned.
De som ville la till flygande fåglar för att skapa djup i bilden. Jag poängterade verkligen att det bara fick vara små, små fåglar, gjorda med penselspetsen. Ramarna sattes förstås på när målningen var torkad och klar. Jag la dem i press över natten.
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
Förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.
Centralt innehåll*
Teckning, måleri, modellering och konstruktion.Olika element som bygger upp form, yta samt för- och bakgrund i en bild, till exempel linjer och färg.
Olika element som bygger upp en bild, yta samt för- och bakgrund i en bild, till exempel linjer och färg.
* årskurs 1-3
Kommentarer