Årskurs 1-3
Svenska/Svenska som andraspråk
Föregående tips Nästa tipsDe tre små grisarna
Syfte
Uppleva och läsa sagan om De tre små grisarna. Återberätta både muntligt och skriftligt.
Läraren reflekterar
Sagor är tacksamma att använda i undervisning. Det går ganska enkelt att skapa många olika aktiviteter om och med dem. Här är några förslag.
Metod
Eleverna har tagit del av sagan om de tre små grisarna på olika sätt. Vi tittade:
Sagan finns i olika svårighetsgrad och längd i sagosamlingar och på internet, här är en version och här en annan. Jag kopierade texten som jag hade valt och delgav eleverna sagan. Jag högläste sagan och några utvalda delar körläste vi. Vi blickade tillbaka och markerade vissa delar av texten, till exempel inledning, problem, lösningar och slut, med färgpennor.
Eleverna läste sagan i par. Sedan fick de sagan på urklippta textremsor. De sorterade texterna så att de kom i rätt ordning. Jag kopierade sekvensbilder och klippte ut dem så att varje elev fick en uppsättning (sekvensbilderna medföljer som PDF längst ned). Eleverna la bilderna i rätt ordning, parade ihop dem med textremsorna och återberättade sagan muntligt.
Bilderna klistrades in i en skrivbok, en i taget, och eleverna skrev sagan steg för steg. Jag hjälpte till och skrev några formuleringar på tavlan som eleverna kunde använda som stöd.
Avslutningsvis färglade eleverna bilderna. Så fick alla elever en egen version av De tre små grisarna i sin skrivbok.
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Centralt innehåll
Skönlitteratur för barn från olika tider och skilda delar av världen. Sånger, muntligt berättande, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och myter. Texter som belyser människors upplevelser och erfarenheter.
Kriterier för bedömning av kunskaper
Eleven läser bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt. Eleven kommenterar och återger delar av innehållet och visar grundläggande läsförståelse. Eleven för också enkla resonemang om tydligt framträdande budskap i texterna.
Eleven skriver enkla texter med läslig handstil och med digitala verktyg. I texterna använder eleven stor bokstav, punkt och frågetecken samt kan stava ord som eleven själv ofta använder och som är vanligt förekommande i elevnära texter. De berättande texter eleven skriver har tydlig inledning, handling och avslutning.
Kommentarer