Årskurs 7-9
Svenska/Svenska som andraspråk
Föregående tips Nästa tipsDårfinkar och dönickar – Spår av någon
Syfte
Uppmärksamma hur Ulf Stark skildrar morfars sorg och avsked till mormor när han återvänder till stugan i kapitel 10. Vilka spår finns egentligen kvar av mormor?
Läraren reflekterar om saker
När en person försvinner efterlämnas ofta spår av dennes närvaro. Det kan vara kroppsliga spår, till exempel ett slitet klädesplagg, en sprucken kaffekopp eller en bok med anteckningar i. Det kan kännas som att personen fortfarande finns är kvar när man tar i föremålen. De kan också fungera som nycklar till minnen. En parfymdoft, ett verktyg i garaget eller en leksak kan väcka berättelser eller starka känslor till liv.
Små saker kan bli symboler för något större – en penna kan stå för någons kreativitet, en mugg för de allvarsamma samtalen vid frukostbordet, en ring för kärlek. Föremålen kan lindra och ge tröst. Man kan känna, se och dofta på något för att skapa en känsla av att bandet inte helt är brutet. Genom föremålen kan man fortfarande bära med sig delar av personen.
Metod
Jag återvänder till texten och lyfter följande delar:
- Den mödosamma vägen fram: Morfar kämpar uppför backen till stugan. Han svettas och andas tungt. Han står på darriga ben och säger ”Nu är jag här”.
- När han öppnar dörren till stugan uppstår en kontrast. Det blir alldeles tyst och lugnt. Tiden har gått, men samtidigt stått stilla. Alla föremål har blivit dammiga, men för övrigt ser det ut precis som när morfar stängde dörren till sorgen för fem år sedan.
- Exempel på kroppsliga spår av mormor: avdunstade vinglas, skor, hårnål.
- Exempel på minnen: en soppterrin, pariserhatt, en uppslagen bok.
- Symbolvärden: blommorna som mormor skötte så varligt.
- Tröst: en broderad kudde – ”Jag kan fortfarande känna hennes doft”, Bachs sonata nummer två.
- Avskedet med den krossade cellon – ”Så var det slutspelat”.
- Avslutet när morfar städar och vädrar ut. ”Han var klar.”

Skrivuppgiften – Spår av …
Skriv i jag-form. Bestäm vem ”du” är och varför du blev lämnad. Du återvänder till en plats där du blev lämnad ensam. Personen som lämnade dig var älskad och saknaden har varit stor. Genom sakerna du ser, känner och luktar på framträder dina minnen och känslor. Skriv en kort skildring, som utspelar sig under ungefär en timme, i några få steg:
- Du är på väg till platsen. Beskriv den som tung och mödosam.
- Du kommer fram och öppnar dörren till den tid som var.
- Genom att gå runt och se, känna och lukta på saker kommer personen till liv på olika sätt.
- Ta farväl genom en handling eller med några ord.
- Avsluta med att du går vidare – något mindre tyngd av sorg.
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Centralt innehåll*
Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Epik, lyrik och dramatik. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
Gemensam och enskild läsning. Strategier för att förstå och tolka ord, begrepp och texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, både det direkt uttalade och sådant som är indirekt uttryckt.
Betygskriterier*
Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter för barn och ungdomar med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med god säkerhet. Eleven för också välutvecklade resonemang om tydligt framträdande budskap i olika texter.
Eleven skriver olika slags texter med tydligt innehåll, väl fungerande struktur och god språklig variation. Eleven följer grundläggande regler för språkriktighet med god säkerhet.
* årskurs 4-6
Kommentarer