Årskurs 4-6
Svenska/Svenska som andraspråk
Föregående tips Nästa tipsDårfinkar och dönickar – Bildspråk i kapitel 9
Syfte
Analysera delar av texten, förstå bildspråk och testa att använda författarens språk i egna texter.
Lärarna reflekterar om moln
Kapitel 9 i Dårfinkar och dönickar av Ulf Stark inleds på detta vis: I snigelfart segade hon sig uppför backen iförd ljus kappa med pälskrage och blommigt paraply. Då och då tittade hon upp mot den svarta himlen där fantastiska svarta moln samlade sig som tjocka mörka farbröder till en begravning.
I kapitlet använder Ulf Stark besjälning och metaforer. Genom att beskriva molnen som farbröder som samlar sig inför en begravning ges läsaren en föraning om något sorgligt och jobbigt som ska hända. I takt med att sanningen är på väg att uppdagas ändrar molnen form och styrka.
Moln är tacksamma som jämförelsematerial. De kan vara både lätta och tunga, ljusa och mörka, vita och svarta, tunna och tjocka, flyktiga och kompakta, snabba och långsamma.
Metod
Vi läste kapitlet som vanligt först. Vi samtalade om besjälning och metaforer och hämtade exempel från inledningen. Likaså hur naturens element kan användas för att spegla, förstärka och förändra en sinnesstämning. Därefter fick eleverna leta efter exempel. Vi samlade dessa på tavlan. Några exempel:
- eftersom solen hade dragit sina svarta rullgardiner för solen
- kom åskvädret allt närmare
- Himlen flammade och flämtade av blixtar
- Det var som om man befann sig i ett oändligt hav dit ljuset inte riktigt orkade tränga ner
- I detsamma fattade himlen eld
Sedan försökte eleverna levandegöra himlafenomen som solen, stjärnor, månen och moln. Elevernas förslag samlades på tavlan vid sidan av Ulf Starks:
- Solen tittade på mig och log.
- Solens strålar kittlade min näsa.
- Molnen, mörkare än mina skitiga skor, iakttog mig.
- De tunga och dystra molnen följde efter mig vart jag än gick.
En kreativ skrivuppgift
Skriv en text, cirka 250 ord, där huvudpersonen (jag eller tredjeperson: han/hon) är på väg från plats A till plats B för att göra något utmanande eller spännande. Bestäm dig för om utgången ska vara bra eller dålig.
Låt molnen, solen, stjärnorna och månen bli levande och ha en egen vilja. Himlens fenomen kan spegla, förstärka och förändra stämningen gradvis i texten medan huvudpersonen är på väg mot platsen. Använd gärna exemplen som vi har samlat tillsammans. Tänk på att himlafenomenen ska prägla känsloläget och utgången i din historia.
Exempel på något utmanande eller spännande: sova ensam i tält, bestiga ett berg, hoppa från 10:an på utebadet, besöka ett övergivet hus, spionera på någon, ta sig in på militärens förbjudna område i skogen.
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Centralt innehåll*
Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Epik, lyrik och dramatik. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
Betygskriterier*
Eleven skriver olika slags texter med god språklig variation, väl fungerande struktur och innehåll samt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer språkliga normer på ett väl fungerande sätt.
Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt och visar mycket god läsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med mycket god säkerhet. Eleven för välutvecklade resonemang om innehållet i olika texter. Eleven visar också mycket goda kunskaper om skönlitteratur och de sammanhang som olika verk har tillkommit i.
* årskurs 7-9
Kommentarer