Årskurs 7-9
Svenska/Svenska som andraspråk
Föregående tips Nästa tipsDagen svalnar – Edith Södergran: En parafras
Syfte
Lära sig mer om Edith Södergran, hennes dikter och testa att skriva egna strofer med Dagen svalnar som förebild.
Läraren reflekterar
Det var befriande för eleverna när vi använde mig som exempel i det gemensamma skrivandet. När eleverna skulle skriva blev det full rulle i klassrummet. De gick runt till kompisarna med sina skrivhäften och läste högt för varandra. Efter uppläsning gick de tillbaka och filade vidare på ord och uttryck. En mycket mysig lektion som befäste diktens rytm (eftersom de skrev och läste den om och om igen) och budskap.
Metod
Jag inledde med att berätta om Södergrans liv. På Litteraturbanken finns en kort introduktion till hennes liv och författarskap.
Jag läste hela dikten Dagen svalnar högt. Eleverna kunde följa med på tavlan via projektorn. Vi pratade om hur kärlek kan kännas i början av en relation. Likaså om vad som kan hända i en relation, som slentrian, tristess och besvikelse. Eleverna funderade på diktens dramaturgi, det vill säga hur ”dagen” utvecklas. Mer om detta finns att läsa på Litteraturbankens fördjupade presentation av Södergran. I samband med samtalen lyfte jag även några ord som eleverna inte hade riktig koll på, till exempel sköte, passion och åtrå.
Vi stannade särskilt vid sista strofen och jag uppmärksammade eleverna på både innehåll och form (Du sökte – och fann). Vi skrev parafraser tillsammans. Båda stroferna handlade om min relation till klassen.

Sedan fick eleverna skriva egna parafraser med diktens sista strof som förebild. De flesta skrev två-tre strofer. De gick runt i klassrummet och läste för varandra, för att sedan återvända till sin plats och finputsa på ordvalen. Eleverna valde till sist ut den bästa strofen och skrev den på Post-it. Lapparna sättes upp på tavlan. Vi avslutade lektionen med en utställning där alla fick läsa varandras dikter.
Elevexempel
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.
Centralt innehåll
Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Epik, lyrik och dramatik. Texter som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor.
Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
Betygskriterier
Eleven skriver olika slags texter med god språklig variation, väl fungerande struktur och innehåll samt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer språkliga normer på ett väl fungerande sätt.
Kommentarer