Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

Chattnovell

Syfte

Formulera en kortare berättelse i chattformat – alltså enbart genom att skriva meddelanden (mellan två personer).

Läraren reflekterar om chattnoveller

Jag visade min kollega hur man kan skapa egna chattnoveller mellan två personer i appar som Text Story, TextingStory och ChatStoryMaker. Han svarar med tre korta fraser som inom loppet av tre sekunder tar oss båda med på känsloresan ”från nyfiket glada till uppgivet trötta”: Det är ju som brevromanen… fast kortare… jaha, där också…

Så kan vi förstås välja att se det, som i Bradburys Fahrenheit 451, där människorna inte längre orkar ta del av fullängder utan nöjer sig med att läsa tablåer, rubriker och sammanfattningar. Men jag vill ändå tro att det kan finnas något roligt, kreativt, språkutvecklande och spännande att utforska här. Om inget annat för att locka till vidare läsning och skrivande. Det går hyfsat snabbt att lägga till text, bilder och textrutor. Det är enkelt att spara och går att ladda ned filmfilen lokalt och/eller till Google Drive. Det går förstås lika bra att skriva chattnoveller med papper och penna!

Metod

Visa eleverna några exempel från nätet, skriv en egen som förebild eller använd den som jag har gjort nedan. Förklara för eleverna att det är dialogen som för handlingen framåt. Före eleverna börjar skriva bör de fundera på:

  • Vilka personer novellen ska handla om
  • Vilken relation personerna har
  • Var den ska utspela sig
  • Under hur lång tid
  • Vilket problem som uppstår (novellens intrig)
  • Hur den ska sluta

Det finns en uppsjö av appar, men det går lika bra att skriva en chattnovell med papper och penna. I exemplet nedan har jag använt Text Story. I den går det att skriva meddelanden med emojis, samt lägga in textrutor och bilder.

Exempel

Novellen handlar om kollegorna Fredrik och Sven, lärare på Gäddgårdsskolan i Arboga. Aktivera novellen genom att trycka på play-knappen längre ned.

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.

Centralt innehåll*

Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.

Betygskriterier*

Eleven skriver olika slags texter med god språklig variation, väl fungerande struktur och innehåll samt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer språkliga normer på ett väl fungerande sätt.

* årskurs 7-9

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy