Årskurs 4-6
Undervisning
Bokklubben Läsningens värld
Syfte
Skapa gemenskap i en liten ort genom ett gemensamt intresse, läsning. Föreningen ses under lediga former och läser tillsammans, samt gör olika läsfrämjande insatser.
Läraren reflekterar om föreningen
Vi bildade en förening då det öppnar upp för fler möjligheter att finansiera önskade aktiviteter. Via en förening kan man söka olika stipendier och ofta erhålla föreningsstöd från kommunen. Det fanns också en tanke att lära både elever och andra intresserade hur en förening fungerar och vilken funktion den kan ha i samhället. Med andra ord att utbilda i demokrati och hur man kan vara med och påverka sitt lokalsamhälle.
Metod – Uppstart och föreningens ideella ändamål
Två lärare och rektor tog initiativ till föreningen. Tillsammans med elever ur en bokcirkel, ett samverkansprojekt mellan hem och skola, skrevs ett konstituerande protokoll och stadgar. Eleverna bestämde vad föreningen skulle heta. Som tilltänkt ordförande gick jag runt i alla klasser och berättade om bokklubben Läsningens värld. Vi satte även upp anslag på skolan. Ansökan med protokoll, stadgar och medlemslista skickades därefter till Skatteverket. Det kostade inget. Mer information om hur man går tillväga finns här.
Föreningens ändamål är att främja läsning i bred bemärkelse. Föreningen är öppen för både barn och vuxna. Medlemskapet är gratis och medför inga förpliktelser. Alla medlemmar får ett medlemskort. Då får man tillgång till alla aktiviteter som klubben anordnar. I skrivande stund har föreningen omkring 110 medlemmar mellan 5-75 år.
Styrelsen och föreningens organisation
Styrelsen består av sju personer, varav två lärare och rektor är ordförande, kassör och sekreterare. Styrelsen består av ytterligare fyra personer, två elever och deras vårdnadshavare. Vi har ett styrelsemöte en gång per termin. Årsmötet är i maj och mandatperioden i styrelsen är på två år. Valberedning utses på årsmötet och består av två elever.
Skolan sponsrar med fika på mötena och bokcirklarna (för både elever och vuxna). Bokcirklarna är regelbundna och återkommande aktiviteter. Skolan upplåter även lokaler till föreningens möten och planerade aktiviteter. Den tid som lärare lägger ned för möten och eventuella resor i föreningens regi tas ut i tid.
Öppna medlemsmöten
Vid varje läsårsstart hålls öppna medlemsmöten. Medlemmarna delas in i grupper och lägger fram förslag på vad föreningen ska göra under läsåret. Här är några exempel på aktiviteter som spånades fram under det första öppna mötet:
- Mörkerläsning i klubbstugan Karlby.
- Pingis, pizza och läsning på fritidsgården.
- Bokcirkel för vuxna.
- Skrivtävling.
- Högläsning på raster.
Vid nästa års öppna medlemsmöte föreslogs dessa läsfrämjande aktiviteter:
- En eftermiddag med läsning, sällskapsspel och pannkakor.
- En kväll med läsning i eldens sken.
- Kahoot utifrån faktaböcker.
- Läsning i parken.
- En övernattning med läsning och filmvisning.
- En bokbytardag.
- Sagoläsning för småbarn på Gunnebo höstmarknad.
- En skrivtävling med skräcktema (med priser från den lokala bokhandeln).
Arbetsgrupper
På det öppna mötet väljer medlemmarna vad de vill vara med att arrangera under året. Minst en vuxen och ett barn måste vara med i en grupp för att aktiviteten ska bli av. Varje grupp marknadsför sitt arrangemang och tar upp anmälningar. Lärare på skolan hjälper till och berättar i klasserna när något är på gång.
Exempel på marknadsföring och anmälan

Kommentarer