Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

Blogginlägg och sökordsoptimering

Syfte

Eleverna ska “ges möjlighet att utveckla ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt till digital teknik, för att kunna se möjligheter och förstå risker samt kunna värdera information. Utbildningen ska därigenom ge eleverna förutsättningar att utveckla digital kompetens och ett förhållningssätt som främjar entreprenörskap“. (Lgr22, s 8).  

Läraren reflekterar

Det som skiljer blogginläggen från allt annat skrivande (som jag kan komma på i alla fall) är att man inte har några givna läsare när man börjar. När man skriver insändare, reportage och liknande är tanken att man publicerar dem i någon tidning och deras läsare blir dina läsare. Den målgruppen man behöver tänka på är då tidningens läsare. Med tanke på hur stor del av vår kommunikation som idag är digital borde det kanske till och med betraktas som en ännu viktigare? 

Det bästa är att skapandet av blogginlägg väver in sökmotoroptimering och en bättre förståelse för våra sökmotorer på ett naturligt sätt. När man bloggar är det inte nödvändigtvis dina läsare som är din primära målgrupp, utan istället Google och de andra sökmotorerna. Om du vill starta en matblogg och ett av dina inlägg ska innehålla din farmors bästa recept på sockerkaka så vill du ju att alla som söker på “recept på sockerkaka” ska få se just ditt inlägg bland de översta sökträffarna. 80% av alla som söker efter information på Google eller någon anna sökmotor kommer att klicka på en av de tre första sökträffarna. Det är faktiskt bara ca 20% som lägger tid på att leta längre ner på sidan än så. Det säger sig självt att ett blogginlägg som hamnar på plats 100 inte kommer att få mycket trafik.

Konsten att anpassa blogginlägg och hemsidor till sökmotorerna kallas för SEO vilket står för Search Engine Optimisation. Det här är en hel vetenskap där det finns hur mycket som helst att lära sig, men det räcker med några få tips för att kunna komma igång. På köpet får man kunskaper i hur våra sökmotorer arbetar och varför vissa sidor visas högre än andra. Den här kunskapen kan man sedan använda för att bli bättre på informationssökning.

Metod

DEL 1: Eleverna skriver ett inlägg om något som klassen redan håller på med, eller som en separat uppgift. Situation och sammanhang avgör vad som kan och ska skrivas. Innan man skriver ett blogginlägg är det bra att tänka till ett varv kring vad man vill skriva om. Man kan utgå från något som man själv tycker är intressant eller något som man vet att många söker efter just nu.

Om vi fortsätter med exemplet med matbloggen kan man få idéer till inlägg genom att använda en tjänst som listar lämpliga sökord/nyckelord. Det finns många tjänster som erbjuder ungefär samma sak, men min favorit är Ahref eftersom den är tillförlitlig och gratis: Hitta nyckelord.

DEL 2: Jobba vidare med textens olika delar, till exempel sökordsoptimering, nyckelord och bilder.

Optimera för Google – Välj ut dina nyckelord

Nu är det dags att börja skriva vårt blogginlägg med recept på pasta. En sak som man måste komma ihåg är att det är viktigt att blogginläggets rubrik är just “Pasta recept” och ingenting annat. Hade man skrivit i en tidning hade rubriken till en sådan text kunnat vara till exempel “Känn en doft av Italien” eller något liknande som ger inspiration och lockar till läsning, men när man bloggar kan man tyvärr inte vara riktigt så kreativ. Om du vill att ditt inlägg ska synas för personer som söker får man skriva “Pasta recept” för att Google ska förstå vad du skriver om.

Att ha en bra rubrik är viktigt, men för att du verkligen ska komma högt i söklistorna behöver ditt sökord vara med ett par gånger till. Det kan vara lagom att ha med sökordet 3-4 gånger. Har man alltför många kan sökmotorerna börja sänka dig eftersom det inte ser seriöst ut. Lägg gärna in sökordet någon gång i ingressen och ytterligare en gång i en underrubrik.

Längden på inlägget är också viktigt. Alltför många korta inlägg kommer att hamna långt ner eftersom Google inte tänker att det kan finnas något viktigt i en så kort text.

  • Vilken rubrik passar till texten? Vilka ord kan upprepas senare i texten? 
  • Var kan de förekomma i texten?
  • Hur kan texten bli längre (om den är för kort)?

Lägg på en snygg bild

En stor del av din trafik som bloggare kommer från bilder och det är ofta väl investerad tid att lägga lite extra tid på dem. Bilder du tagit själv är oftast bäst eftersom ingen annan kommer att ha dem, men vill man använda andras bilder är Pixabay bra. På Pixabay finns bilden som får användas fritt och man betalar fotografen så mycket man vill eller ingenting. De här bilderna kommer att komma upp när någon klickar på “bilder” i sökmotorerna och inbjudande bilder leder till bra klick och trafik till just dig.

Bygg upp ett arbetsområde – sammanfattningsvis

Ett arbetsområde kring blogginlägg skulle kunna byggas upp på följande sätt:

  • Låt eleverna samtala kring vilken typ av information de söker efter på Google och hur de önskar att informationen de hittar ska se ut.
  • Eleverna får söka efter bra sökord på Ahref. Man kan leta inom olika områden och hitta något med låg konkurrens och hög trafik.
  • Eleverna får samla fakta till sina inlägg och värdera informationen.
  • Eleverna får skriva en informativ men ändå lättläst text om sina ämnen.
  • Nu är det dags att kontrollera att söktermen är med i rubriken och sedan 3-4 gånger till i inlägget.
  • Eleverna får själva fotografera eller hitta en bild på till exempel Pixabay som passar till inlägget.
  • Text och bild färdigställs och eleven får motivera vilka sökord de valt och varför.

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften.
Förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.

Centralt innehåll

Texter i digitala miljöer samt andra texter som kombinerar ord, bild och ljud. Språkliga och dramaturgiska komponenter samt hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i filmiskt berättande, teaterföreställningar och webbtexter.
Informationssökning på bibliotek och på internet, i böcker och massmedier samt genom intervjuer.

Betygskriterier

Eleven skriver olika slags texter med god språklig variation, väl fungerande struktur och innehåll samt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer språkliga normer på ett väl fungerande sätt.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy