Annons:

Årskurs 1-3

Engelska

Föregående tips Nästa tips

Bingo

Syfte

Att träna på vardagsnära småord och fraser.

Läraren reflekterar

Talkörer är roligt. Det blir en gemensam upplevelse att tala i en samlad kör. Spel är också ofta uppskattat. I spelet kan läraren med hjälp av ett litet protokoll hålla koll på vem eller vilka som kommer att vinna! På detta sätt kan läraren se till att olika elever vinner varje gång. Men då gäller det att läraren har koll på den eller de vinnande brickorna (när de delas ut). Se till att rätt elever får dem!

Tillverka bingobrickor

Kopiera upp bingorutorna i bifogad fil under bilden. Klipp ut en begränsad del, nio rutor (3*3). När du gör nästa bricka ”hoppa” ett steg åt höger, klipp ut en bricka till. Upprepa fem gånger, flytta ned en rad. På så sätt får du 25 unika bingobrickor. Plasta in!

Metod

Så här kan spelandet gå till:  Säg I have… eller I see… följt av ordet. Barnen upprepar i talkör och lägger en markör på brickan om de har ordet. Först med full bricka vinner, till exempel ett litet klistermärke.

LGR 11 Förmåga

Formulera sig och kommunicera i tal.

Centralt innehåll

Enkla instruktioner och beskrivningar.

Kommentarer

  • Katharina Kulle skriver:

    Intressant att se

  • Elli skriver:

    Hej! Hur gör jag för att hålla koll på den som vinner via ett protokoll, får inte ihop det…

    • Förstår det 🙂 Jo, om du gör brickorna i ordningen… ett steg åt höger för varje ny bricka… och när raden är slut hoppar ett steg ned kommer du att skapa 25 helt unika brickor. Förlagan kan du använda som protokoll när du gör dina utrop. Jag brukar sprida utropen så att så många som möjligt ska få lägga markörer på sin bricka. I protokollen kan du hålla koll på vilken ”bricka” som ska vinna. Då måste du förstås veta till vem du har delat ut just den brickan.


Läs vår personuppgiftspolicy
Annons:
Annons:
Annons: