Årskurs 4-6
Undervisning
Föregående tips Nästa tipsAtt samla ord i böcker
Syfte
Att stötta elevers medvetenhet om ord och hjälpa elever utvidga sitt ordförråd.
Tipsaren reflekterar
Trettonåringen sitter vid matbordet hemma och lyssnar på En duktig flickas handbok till mord av Holly Jackson.
– Vad är grop i hakan? frågar hon. Jag googlar Kirk Douglas och visar. De bästa språkutvecklande strategierna är busenkla. Att uppmuntra barn att samla ord i böcker är både enkelt att implementera och ger oss vuxna ett värdefullt fönster in i barns och ungas tankevärld. De ord som sätter käppar i hjulet för barns förståelse är sällan de ord vi vuxna tror. Så vilka ord fastnar barn på? Enligt min erfarenhet är det ofta ord av den här typen:
- Konkreta ord som används i abstrakt eller bildlig bemärkelse, till exempel en hal person, ett kyligt leende eller en grop i hakan.
- Ord som sällan används i tal – ofta för att vi inte behöver använda ord för företeelser som vi kan hänvisa till genom att peka eller visa – som hälla (för bälten), strömbrytare och kullersten.
- Sammansatta ord.
- Idiomatiska uttryck, som ”stora skälvan” eller ”hålla upp en fasad”.
- Ord för sinnesintryck, som sträv, skrovlig, len, raspig och gäll. Återigen, sådant som man upplever, men sällan sätter ord på i talat språk.
Strategin att samla ord i böcker bygger på tre kända fakta om hur barn utvidgar sitt ordförråd:
- Böcker är en viktig källa till nya ord för elever i skolålder.
- Barn undviker ofta att visa att de inte förstår ord.
- En medvetenhet om ord och ett intresse för vad ord betyder är viktig för ordförrådsutveckling.
Metod
Uppmana elever att samla på ord och uttryck som är okända i böcker de läser eller lyssnar på, till exempel vid högläsning i klassen. Samtala om orden och visa eleverna hur de kan använda strategier för att försöka lista ut betydelsen. Här finns några tips hur eleverna kan tänka. Om eleverna läser samma bok kan läraren lyfta elevernas ord med jämna mellanrum. Gör en gemensam ordlista som anslås i klassrummet så att alla kan se orden upprepade gånger.
Eleverna kan göra egna ordsamlingar, till exempel i digitala ordmoln eller välja ut sina favoritord ur texten och göra en illustration. Det kan bli ett fint minne av en läsupplevelse.
Nedan ser ni exempel på ord som en elev i mellanstadiet samlade vid läsning av Amulett-serien av Kazu Kibuishi. Ordmolnen är skapat i appen Wordsalad.
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.
Centralt innehåll*
Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Betygskriterier*
Eleven läser skönlitteratur och sakprosatexter med mycket gott flyt och visar mycket godläsförståelse. Dessutom sammanfattar eleven olika texter med mycket god säkerhet. Eleven för välutvecklade resonemang om innehållet i olika texter.
Eleven skriver olika slags texter med tydligt innehåll, väl fungerande struktur och godspråklig variation. Eleven följer grundläggande regler för språkriktighet med god säkerhet.
* årskurs 4-6
Kommentarer