Årskurs 7-9
Slöjd
Föregående tips Nästa tipsÅterbruk – Konservburken blir en förvaringsburk
Syfte
Att lära eleverna ta tillvara på det som slängs och skapa nya föremål.
Läraren reflekterar
Arbetet ger eleven möjlighet att bli en del av ett hållbart samhälle genom att återbruka sådant som inte behövs och göra något användbart av det istället.
Metod
Genom att eleven tittar på filmen och får en grundinstruktion kan eleven vara förberedd på eventuella svårigheter under arbetsprocessen. Eleven kan hitta på egna lösningar och designa sina egna produkter. Därefter kan eleven planera hur arbetet ska struktureras, i vilken ordning allt ska göras. Detta kan dokumenteras, steg för steg. Eleven bör göra en enkel ritning på lockens två delar och skriva in måtten.
Arbetsuppgift (se filmen)
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga verktyg och hantverkstekniker.
Centralt innehåll
Metall, textil, trä och andra material. Materialens kombinationsmöjligheter med varandra.
Betygskriterier
Eleven formger och framställer slöjdföremål på ett väl genomarbetat sätt. I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
Kommentarer