Årskurs 7-9
Slöjd
Återbruk – Konservburken blir en förvaringsburk
Syfte
Att lära eleverna ta tillvara på det som slängs och skapa nya föremål.
Läraren reflekterar
Arbetet ger eleven möjlighet att bli en del av ett hållbart samhälle genom att återbruka sådant som inte behövs och göra något användbart av det istället.
Metod
Genom att eleven tittar på filmen och får en grundinstruktion kan eleven vara förberedd på eventuella svårigheter under arbetsprocessen. Eleven kan hitta på egna lösningar och designa sina egna produkter. Därefter kan eleven planera hur arbetet ska struktureras, i vilken ordning allt ska göras. Detta kan dokumenteras, steg för steg. Eleven bör göra en enkel ritning på lockens två delar och skriva in måtten.
Arbetsuppgift (se filmen)
Lgr 11 Förmåga
Formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker.
Centralt innehåll
Metall, textil och trä, deras kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material.
Kunskapskrav
I slöjdarbetet kan eleven använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och ändamålsenligt sätt med precision.
Kommentarer