Fritidshem

Språk och kommunikation fritidshem

Armband och nyckelringar

Syfte

Ett spännande hantverk som går att variera och göra väldigt personligt. Det passar många då de går att göra en enkel variant men också följa svårare mönster och modeller.
Att hitta andra varianter på Youtube och Pinterest och följa instruktioner på både svenska och engelska var för många en spännande utmaning.

Metod

Material som behövs:

  • Paracordlinor i olika färger
  • Spännen
  • Nyckelringar
  • Pärlor med stora hål i
  • Ljus eller ljuständare att bränna ändarna med

Så här gjorde vi
Vi började med att följa en enkel instruktion från: Paracord Cobra armband. När vi kände att vi kunde detta med lätthet började vi leta på Youtube och Pinterest efter ytterligare utmaningar och inspiration.

En enkel variant var att vi trädde på pärlor innan vi satte dit det andra spännet och placerade pärlorna med samma antal knutar emellan för att skapa nya mönster. Vi provade också bokstavspärlor för att skriva namn och budskap.

Några av våra elever ville lära sig mer och vi gjorde då figurer och trollsländor. Det är samma metod som ursprungsmodellen och en grundlig video på hur man gör trollsländor finns här:

Reflektioner från pedagoger

Kul att det gick att göra på så många olika sätt och nivåer. Det fanns någon modell som passade alla som ville vara med. Vi gillade när eleverna sökte nya utmaningar och tillsammans försökte sig på nya modeller.

Reflektion från elever

Eleverna har gillat detta alla gånger vi erbjudit paracord. De har varit med och beställt och önskat olika paracordlinor och pärlor för att göra just det de ville skapa.

Lgr22

Undervisningen syftar till att främja elevernas fantasi och förmåga att lära tillsammans med andra genom lek, rörelse och skapande genom estetiska uttrycksformer samt med utforskande och praktiska arbetssätt.

Byggande och konstruktion med hjälp av olika material, redskap och tekniker.

Ord och begrepp som uttrycker behov, kunskaper och åsikter.

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy