Årskurs 1-3

Ämnesövergripande

Föregående tips Nästa tips

Årets julklapp

Syfte

Att fundera på hur människan och samhället utvecklas och förändras, men även hur olika innovationer och aktörer kan förändra levnadsvillkor och intressen.

Läraren reflekterar

Att blicka tillbaka är roligt och lärorikt! Vem minns inte hypen kring Tamagotchin? Vart tog det lilla odjuret vägen egentligen? Varför försvann den? Vad ersattes den med? Listan av ”årets julklappar” föder flera intressanta frågor som man kan fortsätta att samtala om hur länge som helst!

Metod och uppgift – Analys av årets julklapp

Uppgiften går att genomföra på många olika sätt, som individuell uppgift, par- eller gruppuppgift (till exempel genom att dela upp produkterna mellan grupperna) eller som en klassgemensam. Varje år utser Svensk Handel en produkt till ”Årets julklapp”. Det är någonting som är aktuellt, man tror kommer att sälja bra och som är tidstypiskt. Studera listan på julklappar och fundera över:

  • Vilka av sakerna är ni osäkra på vad det är? Försök att ta reda på det.
  • Vilka av sakerna har ni hemma?
  • Vilka av sakerna är tidlösa?
  • Vilka av sakerna har varit/är intressanta under lång tid? Varför?
  • Vilka av sakerna har försvunnit, det vill säga inte intressanta längre? Varför?
  • Vilka av sakerna tror ni var helt nya för sin tid?
  • På vilket sätt är julklapparna präglade av sin tid?

Frågor att fundera vidare på

Dessa frågor är mer av tolkande och värderande karaktär. Dessa lämpar sig kanske som en individuellt uppgift. Eleverna kan skriva om:

  • Vilka av sakerna är ”nyttoprylar”?
  • Vilka av sakerna är ”lyxprylar”?
  • Vilken av alla sakerna skulle du helst vilja ha? Varför?

Lista – Årets julklappar

1988 – Bakmaskin
1989 – Videokamera
1990 – Wok
1991 – CD-spelare
1992 – TV-spel
1993 – Parfym
1994 – Mobiltelefon
1995 – CD-skiva
1996 – Internetpaket
1997 – Elektroniskt husdjur, t ex Tamagotchi
1998 – Dataspel
1999 – Bok
2000 – DVD-spelare
2001 – Verktyg
2002 – Kokbok
2003 – Mössa
2004 – Platt-tv
2005 – Pokerset
2006 – Ljudbok
2007 – GPS-mottagare
2008 – En upplevelse
2009 – Spikmatta
2010 – Surfplatta
2011 – Färdigpackad matkasse
2012 – Hörlurar
2013 – Råsaftcentrifug
2014 – Aktivitetsarmband
2015 – Robotdammsugare
2016 – VR-glasögon
2017 – Elcykel
2018 – Ett återvunnet plagg
2019 – Mobillåda
2020 – Stormkök
2021 – Evenemangsbiljett

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att analysera samhällsfrågor ur olika perspektiv och kritiskt granska hur de framställs i olika källor. (SH)
Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer. (SV)
Utveckla förmåga att reflektera över olika val av tekniska lösningar, deras konsekvenser för individen, samhället och miljön samt hur tekniken har förändrats över tid. (TK)

Centralt innehåll*

Ämnesövergripande. Exempel från samhällskunskap: Aktuella samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
Privatekonomi och relationen mellan arbete, inkomst och konsumtion.

Betygskriterier*

Flera möjliga kopplingar till bland annat samhällskunskap, historia, svenska och teknik.

* årskurs 4-6

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy