Årskurs 1-3
Bild
Symmetri med djur
Syfte
Fördjupa sig i begreppet symmetri eller varför inte som en bilduppgift med kopplingar till NO?
Läraren reflekterar
Jag har tidigare (i åk 2) låtit eleverna göra självporträtt på detta sätt. De var så nöjda även om de tyckte att det var lite svårt först. Denna gång visste de flesta att det skulle bli snyggt resultat även om det först kändes svårt. Vi pratade om att man kanske skulle ”ramla ner gropen” men påminde om uppgiften med självporträtt då de var så nöjda när de var klara. De som tyckte att det var svårt kunde gå runt och inspireras av klasskamrater. Eleverna blev supernöjda och kunde knappt förstå hur fint de gjort!
Metod
Jag gjorde ett litet exempel på tavlan, skissade och berättade hur man kunde börja rita. När de var klara så klippte de ut sin bild och satte sedan den på svart papper. Alla som blev klara valde att påbörja en andra bild. Bilder medföljer som PDF (längst ned).
Elevexempel
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.
Centralt innehåll*
Olika element som bygger upp form, yta samt för- och bakgrund i en bild, till exempel linjer och färg.
Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
* årskurs 1-3
Tack för att du delar med dig, så kul att se hur ni jobbar.
Mvh