Årskurs 1-3
Bild
Skridskor
Syfte
Skapa en bild av ”vem är jag på isen” i färg och form. Varför inte i samband med skridskoåkning på idrotten eller ett NO-tema om vatten (is)?
Läraren reflekterar
Det blev bilder med friktion och en explosion av färger! Även om skridskons form är densamma blev uttrycken unika. Ett uttryck för varje elev.
Metod
Visa några enkla varianter av skridskor på tavlan som eleverna kan försöka kopiera steg för steg. De som vill kan använda mallar (se bifogad PDF). Det finns hur många skridskor som helst på nätet. Googla ice skate icon skates icon hockey skates pictures eller något liknande. Skridskorna ritas först med blyerts på papperets undre halva och benen på den övre. Färglägg med tusch. Till sist kan eleverna åstadkomma en ”stoppsladd”. Måla först med mörk blå i ytterkanterna och ljusare inåt mitten (skridskorna). När det har torkat målas isen som sprutar med vit vattenfärg.
Elevexempel
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
Förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.
Centralt innehåll*
Framställning av berättande bilder, till exempel sagobilder och illustrationer till berättelser.
Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
* årskurs 1-3
Kommentarer