Årskurs 4-6

Svenska/Svenska som andraspråk

Skönhetsideal och retuschering

Syfte

Att lära sig mer om hur retuschering går till och hur skönhetsidealen påverkar oss, till exempel vår uppfattning om vad som är manligt och kvinnligt.

Läraren reflekterar

Genuskoder och värderingar är starka kring vad killar och tjejer förväntas göra också online. Inte minst gäller det hur pojkar och flickor framställer sig själva ur ett genusperspektiv. Bland annat gäller det i så kallade ”selfies” Att göra en ”duckface” är att pluta med munnen och göra sig tillgänglig för kameran, och det är en position för tjejer. För killar är idealet ett ”stoneface”. Då handlar det om att framstå som oberörd och samtidigt handlingskraftig. 

Metod och innehåll

Använd frågorna nedan för att samtala om skönhetsideal och vad som är manligt och kvinnligt. Eleverna kan fundera enskilt, diskutera i par eller i helklass. Variera muntliga och skriftliga aktiviteter.

Låt eleverna fundera på reklambilder och filmer de har sett. Vad tänker de om dem? Ser vanliga människor ut som de gör i reklamen? Hur vanligt förekommande är retuschering?

Bilder av kändisar och modeller:

Hur vanligt är det är kändisar och modeller blir ”snyggare” än vad de är? Hur påverkas vi av dessa bilder?

Förslag på gruppdiskussionsfrågor

  • Hur framställer tjejer och killar sig i sociala medier? Reklam?
  • Finns det likheter, vilka? Olikheter, vilka?
  • Vad betyder egentligen duckface och stoneface? Varför ska tjejer se ut som ett ankansikte och pojkar som ett stenansikte?
  • Vad är ett ideal? Hur ser dagens kvinno- och mansideal ut i dag? Vad står våra ideal för?
  • Var finns dessa bilder?
  • Påverkas vi av bilder som vi exponeras för?
  • Det finns mängder av klipp på kvinnokroppar som retuscheras men inte alls lika många på män – varför?
  • Hur ser deltagarna ut i Big Brother eller Paradise Hotel ut?
  • Skulle det få konsekvenser för tittarsiffrorna om deltagarna såg annorlunda ut (inte så vältränade, snygga, och med perfekt hy)? Varför är det så?
  • Vad händer med ens eget självförtroende om man inte tycker att man duger?
  • Vad kan dessa ideal få för konsekvenser för unga i dag?

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.

Centralt innehåll*

Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Formellt och informellt språk. Skillnader i språkanvändning beroende på mottagare, syfte och sammanhang. Ansvarsfullt agerande vid kommunikation i digitala och andra medier.
Språkbruk i Sverige och Norden. Några svenska dialekter. De nordiska grannspråken. De nationella minoritetsspråken i Sverige.

Kriterier för bedömning av kunskaper*

Eleven samtalar om elevnära frågor och ämnen och ställer frågor, ger kommentarer och framför egna åsikter. När eleven berättar om vardagliga händelser beskriver eleven dem så att innehållet tydligt framgår. Dessutom ger och tar eleven enkla muntliga instruktioner.

* svenska, årskurs 4-6

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy