Årskurs 4-6

Engelska

Podcast from the moon

Syfte

Utveckla elevernas förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift.

Läraren reflekterar

Eleverna blev väldigt motiverade av uppgiften. De uppmuntrades till att vara kreativa och få till ljud i podden som gjorde att man verkligen trodde att de var på månen. Momentet att låtsas att de var på månen var ett vinnande koncept.

Metod

För att ge eleverna en förförståelse läste vi om rymden och Man on the moon, som exempelvis finns här: www.ovningsmastaren.se/ovningsmastaren (What’s up, Text Book 6, chapter four).

Vi läste texter tillsammans och samlade främmande ord på tavlan som eleverna skrev. (Digitalt tips: Sammanställ ordsamlingen i en Quizlet. Quizleten kunde sedan eleverna använda för att öva mer på orden). Vid ett annat lektionstillfälle samlade vi betydelsebärande ord från  texten på tavlan som eleverna sedan i par fick använda för att tillsammans återberätta texten. Vi såg detta filmklipp för att ge eleverna bilder av hur den första månlandningen såg ut: First Moon Landing: NASA Releases New Video

En skrivuppgift i engelska för mellanstadiet - Av Skolpeppen - Matilda Asp och Jenny Ohlis

Uppgiften – Introduktion

You and your friend just landed on the moon. Talk about:

  • What do  you see? Hear? Feel?
  • Why are you on the moon?
  • What´s your mission?

You have read about Neil Armstrong and Christer Fugelsang. Perhaps that can help you? Can you quote Neil Armstrong?

Soon it´s Earth hour, do you think we do our best to take care of our planet? What´s your “Earth hour message”?

  • Can we do better?
  • What do you wish for that every man and woman on Earth should work for? Why?
  • How should they do that?

What to do

  • Introduce yourself.
  • Tell us about your trip to the moon.
  • Why are you there? What´s your mission?
  • What do you see? Hear? Feel?
  • What´s your Earth hour message?
  • Quote Niel Armstrong ?

Podcast from the moon

  1. Do a simple manuscript (write words or do a mindmap).
  2. Do you need background-sound?
  3. Record!

När poddarna var klara fick eleverna lyssna på varandras poddar och ge feedback utifrån:

  • What did you think about the podcast?
  • In what way had they been creative?
  • What did you think about their Earth hour message?

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift.

Centralt innehåll*

Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i sammanhängande tal och skrift.

Betygskriterier*

I muntliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven i någon mån varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande. I skriftliga framställningar av olika slag formulerar sig eleven i någon mån varierat, relativt tydligt och relativt sammanhängande.

* årskurs 4-6

En lektionsidé av Jenny Ohlis och Matilda Asp - Skolpeppen i Huddinge

Kommentarer


Läs vår personuppgiftspolicy