Årskurs 1-3

Bild

Landskapsdjur Tinga Tinga

Syfte

Att skapa egna och unika versioner av Sveriges landskapsdjur. Lämpar sig väl när eleverna läser och lär sig mer om Sverige.

Läraren reflekterar

Eleverna har alla ritat och färglagt mycket noggrant och med eftertanke! De gick verkligen in för uppgiften. Elevernas tolkningar blev helt underbara!

Metod

Jag introducerade Tinga Tinga. Vi tittade på filmen:

Därefter tittade vi på några bilder och eleverna fick resonera med varandra om vad som är typiskt för stilen. Tinga Tinga Art bilder

Uppdraget var att Sveriges landskapsdjur skulle målas i Tinga Tingastil. Eleverna fick välja på djuren: Sveriges landskapsdjur

Eleverna ritade första konturer och mönster med blyerts och fyllde därefter i de färgrika fälten med oljekrita. Här är några elevbilder:

Sonja Stankovich
Sonja Stankovich
Sonja Stankovich
Sonja Stankovich

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att kommunicera med bilder för att uttrycka budskap.
Förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.

Centralt innehåll*

Teckning, måleri, modellering och konstruktion.

* årskurs 1-3

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy