Årskurs 7-9

Svenska/Svenska som andraspråk

En dag som…

Syfte med ”En dag som…”

Att leva sig in i boken och föreställa sig hur saker och ting förhåller sig ur karaktärens perspektiv.

Läraren reflekterar om uppgiften

I boken Jag, En får läsaren följa karaktären En som varje morgon vaknar upp i en ny person. Om du hade möjligheten att en dag få välja att vakna upp som en helt ny person vem hade du valt?

Metod och uppgift

Din uppgift är att välja en valfri person som du får vara för en dag och berätta om vad personen gör, tänker, säger och känner under en dag. Du ska skriva minst en A4-sida där du kan ha stöd av följande punkter för att utveckla din text:

  • Vilken var den första tanke du hade när du vaknade upp?
  • Vilka planer hade du för dagen och vad tänkte du om dem? Såg du fram emot dem och varför skulle du genomföra just den aktiviteten?
  • Ringde du till någon eller skickade du ett meddelande? Vad sa/skrev du i så fall?
  • Vilka sociala medier använde du under dagen och hur mycket tid la du på det?
  • Utsattes du för ett dilemma och hur löste du det?
  • Hade du ett lunchmöte eller åt du själv? Vad åt du till lunch och vad tyckte du om lunchen?
  • Hur tillbringade du eftermiddagen? Har du en familj och vad gjorde ni i så fall?
  • Tittade du på tv eller läste du något? Vad i så fall?
  • Vad var det sista som du tittade på innan dina ögon slöts?
  • Lärde du dig något av att vara en annan person för en dag?
Kombinera bild och text - En skrivuppgift av Annika Sjödahl

Till texten ska du infoga ett montage av dig som karaktären du valt.  Ett verktyg du kan välja är Snap där du infogar personens ansikte genom att välja ett filter. Du ska även infoga en tankebubbla till karaktären med en tanke som du hade under dagen.

Exempel: En dag som trumpne Trump

Jag vaknade av att klockan ringde och studsade upp. Jag hade ett viktigt möte på dagens agenda och fick därför hälla i mig en kopp kaffe på stående fot. I magen bubblade det av nervositet. I korridoren mötte jag Secret Service-agenten…

Lgr22 Syfte

Utveckla förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer.

Centralt innehåll*

Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.

Betygskriterier*

Eleven skriver olika slags texter med god språklig variation, väl fungerande struktur och innehåll samt god anpassning till texttyp, syfte, mottagare och sammanhang. Eleven följer språkliga normer på ett väl fungerande sätt.

* årskurs 7-9

Kommentarer


    Läs vår personuppgiftspolicy