Årskurs 1-3
Undervisning
Filmklippet: Rubiks kub
Kommer ni ihåg kuben som alla hade, men aldrig riktigt bemästrade? Avundsjukt kollade man på när någon fixade två eller tre sidor… och någon hade hört talas om någon som knäckt hela kuben. Själv tog jag fram kniven och sprättade upp delarna för att göra kuben korrekt. Först i sena tonåren klarade jag av den på riktigt. Så det är med viss hatkärlek, men med full beundran denna film ses:
Feel good
Rubiks kub kan locka fram irritation och ilska, men även glädje när man att lyckas. Låt eleverna fundera på när de själva ställts inför uppgifter som är kluriga eller (nästan för) svåra. Delge varandra händelsen och känslor före, under och efter händelsen. Lyft några episoder i helklass. Garanterat skratt! Eller varför inte ta med ett gäng kuber och träna på att samarbeta: Jobba tillsammans parvis (med var sin hand). Försök att göra en sida… och sedan en till… och en till!
Att gå vidare – möjliga ämneskopplingar
- MATEMATIK: Det ska tydligen finnas en algoritm för att lösa den. Den elev som räknar ut den får Fieldspriset! Eller så fuskar man lite och kollar här hur man faktiskt kan göra för att lösa den.
- TEKNIK: Den är ju rätt så häftigt byggt. Den går att vrida och vända på många olika sätt. Hur är den egentligen konstruerad? Fram med kniven och dissekera den!
Kommentarer