Fritidshem
Språk och kommunikation fritidshem
Återvinningsbara ljuslyktor
Syfte
En aktivitet vi gjorde när vi arbetade med återvinning. Allt måste ju inte slängas, det finns nya användningsområden för många saker. Denna gången funderade vi tillsammans på konservburkarna som blev över när familjen åt tacos. Vad händer med konservburkarna när vi lägger dem i återvinningen? Finns det något vi kan göra med dem? Vi letade inspiration på nätet och hittade ljuslyktor. Det bästa med dessa ljuslyktor är att de går att återvinna igen om man tröttnar på dem.
Metod
Material som behövs: Konservburkar i olika storlekar, märkpenna, spik och hammare.
Så här gjorde vi
Vi tog fram märkpennor och eleverna ritade prickmönster på hur de ville att deras ljuslykta skulle se ut. Vi fyllde sedan konservburkarna med vatten och ställde dem i frysen. Detta för att inte burkarna ska bli buckliga när man slår i spiken genom dem. Dagen efter tog vi fram hammare, spik och de isfyllda burkarna ur frysen. Det kan skvätta lite is så det är bra att vara utomhus eller i ett oömt utrymme. Några var utomhus och några var i köket med en skärbräda under. Eleverna gjorde hål med spiken på prickarna de målat. Därefter spolade de med lite varmt vatten så att isen släppte.
Reflektioner från pedagoger
Att använda något som för många ses som sopor och göra det till något fint tyckte både vi och eleverna var kul. Ljuslyktorna blev också betydligt säkrare än om man väljer att göra dem av glasburkar som kan spricka av värmen. Vi tyckte också det var kul att det var en fin och återvinningsbar gåva att ge bort. Några valde att göra fler hemma eftersom det var kul och det görs ju av saker som de flesta har hemma. Vi pedagoger uppskattade också att vi fick möjlighet till samtal om återvinning. Vi gjorde några extra som vi sparade på fritidshemmet och de användes flitigt.
Reflektion från elever
Många ville vara med och flera gjorde sedan fler hemma och visade sina syskon. När vi tände ljus till mellanmålet valde flera elever att ta fram just dessa lyktor som vi gjort tillsammans.
Lgr22
Samtala, lyssna, ställa frågor samt framföra egna tankar, åsikter och argument om olika områden, till exempel etiska frågor och vardagliga händelser.
Byggande och konstruktion med hjälp av olika material, redskap och tekniker.
Kommentarer