Fritidshem
Natur och samhälle
Självvattnande krukor
Syfte
Ett annorlunda sätt att plantera frön och sticklingar på. Vi ville visa att en blomma kan ge så många nya blommor genom sticklingar.
Metod
Material som behövs:
- Petflaskor
- Disktrasor eller tjockt garn av naturfibrer
- Kniv
- Sax
- Vattenfast tuschpenna
- Borr
- Skruvdragare
- Planteringsjord
- Sticklingar och frön
Så här gjorde vi
Vi ritade ett streck runt petflaskan och skar sedan av flaskan vid strecket. Vi skruvade fast korken i en snickarbänk och borrade hål i den.
Vi klippte disktrasan i långa remsor, ca tre cm breda. Remsorna trädde vi sedan genom hålet i korken när man håller den övre delen av flaskan ska remsan vara ca sex cm uppåt och resten nedåt. Underdelen av flaskan fylls nu med några dl vatten. Vänd nu på överdelen av flaskan så den liknar en tratt och sätt den i underdelen. Justera remsan eller garnet så att den hänger ner i vattnet och klipp av om den är för lång. Fyll tratten med jord och se till att det jorden kommer i kontakt med remsan.
Nu är den färdig att plantera i. Vi tog frön från en blomma för dagen och sticklingar från en pelargon i våra självvattnande krukor.
Reflektioner från pedagoger
Det var ett kul och annorlunda sätt att plantera sticklingar och frön tyckte vi. Det blev betydligt mer populärt att vara med och plantera än de gånger vi satt frön i plastmuggar och liknande. Vi fick också möjlighet till spännande diskussioner vad det gäller växter, vattnets nödvändighet och olika materials möjlighet till att leda vatten.
Reflektion från elever
Många ville göra sin egen kruka. En del valde att ta hem den direkt och andra valde att ha kvar den på fritidshemmet. Det var lite knepigt att borra hål i korken men när vi satte fast den ordentligt så gick det lättare.
Lgr22
Byggande och konstruktion med hjälp av olika material, redskap och tekniker.
Utforska och beskriva företeelser och samband i natur, teknik och samhälle.
Vidare ska undervisningen bidra till att utveckla elevernas intresse för och kunskaper om natur, teknik och samhälle genom att ge dem möjligheter att utforska, ställa frågor kring och samtala om företeelser och samband i omvärlden.
Kommentarer