Årskurs 1-3
Bild
Luftballonger i det blå
Syfte
Att med olika tekniker och redskap skapa en ”tredimensionell” bild av en luftballong uppe i det blå.
Läraren reflekterar
Vi har i trean arbetat med luft på NO lektionerna innan lovet och jag ville köra vidare på det temat på bilden. Därför började vi idag att skapa luft. Eller ja, vi målade himmel och funderade på hur vi skapar djup i en bild med bara himmel på. Efter att ha tittat på lite olika foton på himlen kom barnen själva fram till att djup kan skapas av att man målar himlen mörkare blå ju närmare oss den är, alltså högst upp på pappret, och att molnen ser större ut ju närmare oss de är för att bli mindre längre bort i bilden.
Metod
Vi drog igång med att färgfördriva ett A3-papper i blått. Med färgfördrivning menas att få en mjuk toning/övergång mellan nyanser av färgen. Från mörkt till ljust. När himlen hade torkat en aning svampades det moln för att ytterligare skapa djup – från stora moln till små moln.
Vi fortsatte tillsammans att prata om hur vi kan skapa djup i bilderna på plana papper med hjälp av linjer. I detta fall om linjerna som delar in fälten på luftballongen. Genom att böja dem en aning, liknade ytterkanten på ballongen, ger vi ballonger rymd och en känsla av att den är fylld av luft.
Fälten fick målas med akvarell. Sedan klipptes ballongen och en korg ut för att monteras på himlen. Här fick vi ta till lite flytande skollim då jag upplever att det är svårt att få något att fästa på en akvarellmålad yta med vanliga limstift. Sista touchen på bilderna blev att rita dit linor som förankrade ballongen och korgen med varandra.
Vilken maffig syn det blev när alla treor idag skapade luftballonger till sina himlar!
Lgr22 Syfte
Utveckla förmåga att skapa bilder med olika tekniker, verktyg och material.
Centralt innehåll*
Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
* årskurs 1-3
Toppen med en massa tips på aktiviteter.